American Express Business Travel lanserar mobiltelefonlösning för affärsresande

All nödvändig information om resan och destinationen i realtid i mobiltelefonen.

Ny teknik uppdaterar automatiskt reseinformation.

– Direktkommunikation underlättar vid oförutsätta störningar i resetrafiken.

American Express Business Travel lanserar en resetjänst för mobilen som ger fullt stöd till affärsresenärer på resande fot. Hela resplanen och dessutom kartor, valutaomräkning, tips på transporter, hotell och annan användbar information, anpassat efter destinationen, hamnar direkt i resenärens mobil.

– Både affärsresenärerna själva och företagen frågar efter mobila funktioner för bättre kommunikation, kontroll och service. Resenärerna förväntar sig tillgång till alla resedetaljer på resan och företagen vill ha heltäckande lösningar. Med mobileXtend kan vi ge dem det, säger Kaveh Atrak, VD för American Express Business Travel AB, Norden.

En ny teknik gör att resereservationer kan levereras direkt till mobilen och sedan uppdateras automatiskt utan att användaren behöver ansluta mer än en enda gång. Ändringar i flighter, avresetider eller hotellbokningar finns därför alltid tillgängliga i realtid i mobilen.

– Med mobileXtend kan vi också underlätta för både företag och resenärer som tvingas hantera oförutsätta störningar i resetrafiken. Verktyget har nämligen en funktion för direktkommunikation mellan företagets olika avdelningar och resenärerna, fortsätter Kaveh Atrak.

Viktiga funktioner i mobileXtend:

• Resplanshantering, inklusive alarm i god tid inför varje del i resplanen (flyg, bil, tåg, hotell) och förslag till alternativa flyg vid behov
  • Broadcast, dvs möjlighet att sända meddelanden till en grupp resenärer direkt, eller vid en bestämd tidpunkt
  • Destinationsservice som levererar relevanta budskap både vid avresa och ankomst
  • Sökordsbaserad reseinformation (dvs. skriv in texten "taxi" och få svar som listar de bästa leverantörerna och deras telefonnummer)
  • Restaurangsökning och bokningskapacitet
  • Tidtabellssökning för flyg
  • Kartfunktioner
  • Klockfunktion för olika delar i världen
  • Integrering med sociala medier
  • Valutaomvandlare och valutakurser
  • Klickmöjlighet för att direkt telefonkontakt med en resebyrå
  • Enkät-funktion som möjliggör både utskick och insamling av kortare undersökningar

Om mobileXtend:
MobileXtend är en global lösning som är kompatibel med alla ledande mobilenheter som BlackBerry ®, smartphones och iPhone och dessutom fungerar med alla mobiltelefoner som har sms-funktion. American Express Business Travel har investerat i att ta fram en särskild teknologi som kan standardisera reseinformation till ett enda elektronisk språk. Det gör det möjligt att hämta och bearbeta alla relevanta resebokningar via ett enda gemensamt gränssnitt. Resenären kan därför få tillgång till snabb information oavsett telefon och destination i världen. Det ger stora kostnadsbesparingar för företagen.

American Express Business Travel har samarbetat med ledande mobilteknikföretag att som Rearden Commerce, WorldMate, och conTgo för att ta fram tekniken bakom verktyget.

För att se en illustration av mobileXtend besök http://www.americanexpress.com/mobileXtendint

American Express Business Travel (www.americanexpress.se/businesstravel) är en del av American Express Company, inriktad på att hjälpa kunder att maximera avkastningen på reseinvesteringar genom ökade kostnadsbesparingar, kundservice i världsklass och bättre kontroll av reseutgifter. För kunder från små till multinationella företag erbjuder American Express Business Travel en kombination av branschledande teknik, ”travel management”, strategiska inköp och stöd vid förhandlingar med leverantörer av resetjänster. Till det kommer global kundservice och tillgänglighet online och offline. Bolaget erbjuder också tillgång till en dynamisk community (www.businesstravelconneXion.com) som utnyttjar den samlade kunskapen hos alla i affärsresebranschen genom att erbjuda olika perspektiv, bästa praxis, aktuell forskning och nyheter i branschen.

American Express är ett globalt serviceföretag som förser sina kunder med tillgång till produkter, insikter och erfarenheter som berikar livet och bygger affärsframgång. Läs mer på www.americanexpress.se och  på www.facebook.com/americanexpress, www.twitter.com/americanexpress och www.youtube.com/americanexpress.

Kontakt:  Amelie Lind, StrandbergHaage, +46-739-043234, amelie@strandberghaage.se