Budgetarna för affärsresor kvar på samma nivå under nästa år

STOCKHOLM – 13 december 2012 – Enligt American Express Global Business Travel 2012 EVP Barometer (”Barometern”) har merparten av alla europeiska bolag (63 %) hållit fast vid sina affärsresebudgetar under det gångna året och för 73 % kommer budgeten för 2013 att ligga kvar på samma nivå.

Närmare en fjärdedel (23 %) av bolagen angav att deras kostnader för affärsresor hade ökat under 2012 och bara 14 % av bolagen hade skurit ned sin budget för affärsresor, vilket kan jämföras med en minskning på 21 % för 2011, 40 % 2010 och 66 % 2009.

– Bolag i Europa ser affärsresor som en viktig investering som skapar mervärde och bidrar till bolagets tillväxt, säger Anthony Drury, Vice President and General Manager på American Express Global Business Travel i Storbritannien och Norden.  Vår Barometer ger en översikt över trender och bästa praxis i Europa som bidrar till att öka företagens förståelse för hur de kan optimera sina affärsresekostnader.

Ökad kontroll men möjlighet att förbättra ROI-mätning

Barometern – en undersökning som omfattar mer än 500 europeiska företag – visar att det numera är vanligt att företag i regionen har en resepolicy, över 90 procent av de större företagen anger att de har en sådan policy.  Även bland mindre företag har denna praxis blivit vanligare och 74 % av de mindre företagen och 50 % av de mycket små företagen anger att de har en resepolicy.  Kostnadskontroll står fortsatt i fokus och sex av tio företag säger att deras resebudgetar bevakas av en central finans- eller inköpschef. När det gäller rapportering är det dock bara 30 % av bolagen som mäter avkastningen på investeringen (ROI) i affärsresor, vilket gör det svårt att analysera eventuella vinster som resekostnaderna kan generera.

Affärsresebyråer viktiga för att maximera ROI

Som ett led i bolagens fortsatta fokus på kostnadskontroll och sökande efter metoder att förbättra mätningen av ROI, vänder de sig i ökad utsträckning till sin affärsresebyrå för att få hjälp med rapporteringen. 59 % anger att de använder en resebyrå som huvudkälla för sin rapportering.

– Att samarbeta med en resebyrå kan vara mycket värdefullt för ett bolag – både ur rapporteringssynpunkt och av andra skäl.  På American Express Global Business Travel bildar vi strategiska partnerskap med våra kunder för att kunna leverera lösningarna de behöver för att bli framgångsrika, produktiva och effektiva.  I detta ingår att bidra med kompetens och kunskaper som visar på nyttan med att investera i affärsresor, säger Anthony Drury.
– Förutom rapportering kan vi – tack vare vår teknik, våra verktyg och partnersamarbeten – erbjuda resenärerna en smidig reseupplevelse, förbättrad kontroll och efterlevnad av policy samt säkrare resor.

Fokus på hotell

Hotell är en ny prioriterad fråga för inköparna och 54 % av bolagen bevakar denna kostnadspost. Som ett resultat av detta sätter 88 % av bolagen hotellkostnaderna som första punkt i sina resepolicyer, följt av flyg-, mötes-, evenemangs-, tåg- och bilhyreskostnader.

Utveckling av affärsresepraxis

I det rådande ekonomiska läget satsar bolagen på strategier för att maximera sina resebudgetar.   Bolagen som deltog i undersökningen nämnde exempelvis:

-          Förköp av biljetter

-          Bokning av resor till bästa tillgängliga pris

-          Användning av webbaserade verktyg

-          Användning av utvalda leverantörer

-          Användning av tåg i stället för flyg

-          Omförhandling av leverantörsavtal

-          Ökade krav på att följa resepolicyer

-          Utveckling av virtuella möten

-          Användning av lågkostnadsalternativ

-          Ökad användning av centraliserade betalningsmetoder

Mobila lösningar och resenärssäkerhet

Barometern visade att den mobila tekniken nu har blivit en allmänt etablerad bokningskanal.  Mobila verktyg skapar ökad flexibilitet för resenärerna och möjliggör nya tjänster som exempelvis resemeddelanden (enligt 67 % av de travel managers som deltog i undersökningen), mobil incheckning (60 %), säkerhetsmeddelanden (58 %) och meddelanden om bokningsändringar (56 %).   Resenärssäkerhet blir allt viktigare och är enligt bolagen en av de prioriterade punkterna i en resepolicy.

Prioriteringar för 2013: kontroll och optimering

När det gäller det kommande året svarade majoriteten (72 %) av de europeiska bolagen att deras affärsresebudget skulle ligga kvar på samma nivå medan 16 % planerar att höja sin resebudget – främst beroende på en ökning av resorna i Europa (49 %) och internationellt (52 %).  Bolagen prioriterar följande:

-          Kostnadskontroll (80 %)

-          Optimering av resekostnaderna (49 %)

-          Resenärssäkerhet (45 %)

-          Att ha överblick över resekostnaderna (41 %)

-          Resepolicybevakning (38 %)

-          Fler nöjda resenärer (30 %)

-          Utveckling av travel managements bidrag till bolagets totala framgång (23 %)

De tio mest köpta tjänsterna 2013, enligt deltagarna i undersökningen, stämmer också in på fem av ovanstående prioriteringar:

-           Support dygnet runt

-           Webbaserade bokningslösningar

-           Ändringar av resrutt

-           Upphandling av flygbolagsvtal

-           Upphandling av hotellavtal

-           Förbättrad inköpsstrategi

-           Upprättande och översyn av resepolicyer

-           Integration av resepolicyer i IT-system

-           Arbetsflödesanalyser och -rekommendationer

Om American Express Business Travel EVP Barometer

American Express Global Business Travel 2012 EVP Barometer genomfördes av Concomitance som en telefonundersökning omfattande 567 personer med ansvar för affärsresebudgetar som varierade i storlek från 0 EUR till över 50 MEUR.  Deltagarna i undersökningen (finansdirektörer, CFO:er och inköpschefer) kom från flera olika segment (små, medelstora och stora privata och offentliga företag).  Undersökningen genomfördes mellan 18 september och 15 oktober 2012 på 11 större marknader: Storbritannien, Tyskland, Frankrike, Belgien, Luxemburg, Nederländerna, Spanien, Italien, Danmark, Sverige och Norge.

I skärningspunkten mellan affärsverksamhet och resor erbjuder American Express Global Business Travel sina kunder ett heltäckande nätverk, pålitlig service och gedigen kompetens som gör det lättare för människor och företag att röra sig framåt. American Express Global Business Travel erbjuder marknadsledande reselösningar, integrerade konsulttjänster, uppdragsforskning och heltäckande mötes- och evenemangsalternativ. Med detta innovativa produkterbjudande kan kunderna optimera avkastningen av sina rese- och mötesinvesteringar. Läs mer på www.americanexpress.com/businesstravel.

American Express Global Business Travel ingår i ett av världens största resebyrånätverk med kontor i över 140 länder världen över. 2011 förmedlade vi resor för 29,3 miljarder dollar, inklusive konsoliderade volymer och icke-konsoliderade volymer via samriskföretag och partnernätverk.

American Express är ett globalt serviceföretag som ger kunderna tillgång till produkter, kunskaper och erfarenheter som berikar livet och genererar affärsmässiga framgångar. Läs mer på americanexpress.com och följ oss på facebook.com/americanexpress, foursquare.com/americanexpress, linkedin.com/companies/american-express, twitter.com/americanexpress och youtube.com/americanexpress.

Länkar till produkter och tjänster: betal- och kreditkort, kreditkort för företag, resetjänster, presentkort, kontantkort, betaltjänster, affärsresor och företagskort.

Mediakontakter:

Katie Robson