INTERNATIONELL STUDIE OM NY TEKNIK FÖR AFFÄRSRESOR

- Ny teknik förändrar resebehovet men ersätter inte affärsresor
- Äldre affärsresenärer lika intresserade av ny teknik som yngre generationer
- Nytt samarbete mellan Cisco och American Express Business Travel om lösningar för TelePresence
- Ny utbildningswebbplats lanserad med stöd för införande av virtuella möten

American Express Business Travel och det brittiska Institute of Travel and Meetings (ITM) har genomfört en ny internationell studie med resenärer och resehanterare. I studien undersöktes bland annat vilket inflytande teknik som mobiltelefoner och sociala forum har i företagsmiljöer. Den nya tekniken visade sig spela två mycket viktiga, men kontrasterande, roller i dagens näringsliv:

1. Alternativ till resande: Videokonferenser och TelePresence* kan minska behovet av företagsresor.
2. Möjliggör resande: Mobila enheter kan öka produktiviteten på resande fot och i virtuella kontorssituationer.

– Framsteg inom videoteknik, mobila enheter och lösningar för sociala medier förbättrar samarbete och relationsbyggande verksamhet. Samtidigt visar undersökningen att tekniken inte ersätter affärsresor i den utsträckning som många har förutspått. Det finns fortfarande ett stort behov av möten ansikte mot ansikte, säger Kaveh Atrak, VD, American Express Business Travel Norden.

Både de tillfrågade resebeställarna och resenärerna menade att nya teknikbaserade kommunikationsmetoder nu är normen för de flesta interna möten. Men endast 22 % av resenärerna ansåg att videokonferenser ger dem möjlighet att påverka, förhandla och upprätthålla de relationer som är nödvändiga för intäktsbringande aktiviteter och goda kundkontakter.

Resultaten i studien slår också hål på myten om att det är den unga generationen som leder efterfrågan på ny teknik. Allt fler vill börja använda nya kommunikationsmetoder för att minska resandet men också öka produktiviteten på resande fot. Det gäller i lika hög grad för de erfarna affärsresenärerna som för de yngre generationerna.

– Anpassning till ny teknik är oberoende av ålder. Resenärerna vill använda de verktyg och metoder som kan möta deras egna och företagets mål, oavsett hur länge eller på vilken nivå de arbetat i företagsvärlden, fortsätter Kaveh Atrak.

För att underlätta för företagen har American Express Business Travel ingått ett nytt samarbete med Cisco, som innebär att företagskunder kan dra nytta av Ciscos offentligt tillgängliga platser för TelePresence. Tillgängligheten till både offentliga och privata rum ger företagen fler alternativ för att uppnå sina affärsresemål och sparplaner.

Studien visar samtidigt att det finns ett organisatoriskt gap på många företag.  Resebeställarna uppmanas att ordna alternativa kontaktmöjligheter för de anställda, men i majoriteten av fallen saknar de det interna samarbete eller den köpkraft som krävs för att kunna erbjuda sådana alternativ.

– I företagsvärlden fokuserar alla på ROI. Även resebeställare måste kvantifiera olika fördelar för att motivera de resurser som krävs i tid, budget och uppmärksamhet från ledningen. För att hjälpa dem har vi tagit fram en särskild utbildnings- och informationswebbplats om olika resemöjligheter idag.

American Express Business Travels nya webbsida ger vägledning i hur man kan räkna på möjliga kostnads- och effektivitetsbesparingar utifrån olika scenarion. Där finns också råd och tips samt artiklar, demonstrationer och studier. http://virtualtravel.americanexpress.com/

* TelePresence är en avancerad högkvalitativ teknik för virtuella möten som ger upplevelsen av att mötesdeltagarna sitter i samma rum.

Om studien
Studien genomfördes i ett samarbete mellan eXpert insights, researchdelen inom American Express Business Travels globala rådgivningsavdelning, och brittiska Institute of Travel and Meetings (ITM). Intervjuer och fokusgrupper har ställts samman med detaljerad analys av konsekvenserna i en ny rapport med titeln "Changing the Game: The Impact of New Technologies on Business Travel".

Läs mer om studien och resultaten i bifogade pressmeddelande på engelska.

Om Cisco
Cisco är världsledande på nät- och Internetlösningar. Ciscos produkter och tjänster används för att underlätta kommunikation med data, tal och video mellan personer, företag och länder oavsett tid och plats. I över 25 år har Cisco satsat på teknisk innovation, ledarskap i branschen och socialt engagemang. För mer information besök: http://www.cisco.se

Läs mer om samarbetet mellan American Express Business Travel och Cisco i bifogade pressmeddelande på engelska.

Läs också om Cisco TelePresence suites på http://www.ciscotelepresencesuites.com/

American Express Business Travel (www.americanexpress.se/businesstravel) är en del av American Express Company, inriktad på att hjälpa kunder att maximera avkastningen på reseinvesteringar genom ökade kostnadsbesparingar, kundservice i världsklass och bättre kontroll av reseutgifter. För kunder från små till multinationella företag erbjuder American Express Business Travel en kombination av branschledande teknik, ”travel management”, strategiska inköp och stöd vid förhandlingar med leverantörer av resetjänster. Till det kommer global kundservice och tillgänglighet online och offline. Bolaget erbjuder också tillgång till en dynamisk community (www.businesstravelconneXion.com) som utnyttjar den kollektiva intelligensen hos alla i affärsresebranschen genom att erbjuda olika perspektiv, bästa praxis, aktuell forskning och nyheter i branschen.

American Express är ett globalt serviceföretag som förser sina kunder med tillgång till produkter, insikter och erfarenheter som berikar livet och bygger affärsframgång. Läs mer på www.americanexpress.se och på www.facebook.com/americanexpress, www.twitter.com/americanexpress och www.youtube.com/americanexpress.

Kontakt:           Amelie Lind, StrandbergHaage, +46-739-043234, amelie@strandberghaage.se