Konsolidering av reseleverantör marknadstrend

Under det senaste kvartalet har American Express Global Business Travel implementerat avtal i Skandinavien för cirka en kvarts miljard kronor. Bakgrunden är att allt fler kunder söker en enda leverantör av resetjänster.

Allt fler företag söker en helhetslösning för sina resetjänster. Det innebär en konsolidering från flera leverantörer till en leverantör. Enligt American Express Global Business Travel, som under hösten vunnit en rad nya kunder, efterfrågar allt fler nordiska företag en enskild leverantör som kan ge service över hela världen.

Ett typiskt exempel på en lyckad konsolidering är ventilationsjätten Fläkt Woods, en av American Express Global Business Travel senaste kundtillskott. Fläkt Woods hade tidigare avtal med hela 15 olika affärsresebyråer i 15 länder. Genom att välja American Express Global Business Travel kan Fläkt Woods sänka sina kostnader och underlätta sin administration av affärsresor.

- Vi ser att konsolidering blivit en stor marknadstrend och en allt viktigare del för våra kunder, säger Kaveh Atrak,General Manager för American Express Global Business Travel AB, Norden. Det är uppenbart att vårt nätverk av globala tjänster tillsammans med våra skickliga rådgivare lokalt bidrar till att allt fler nu väljer American Express Global Business Travel som sin enda reseleverantör.

American Express Global Business Travel (www.americanexpress.se/businesstravel) är en del av American Express Company, inriktad på att hjälpa kunder att maximera avkastningen på reseinvesteringar genom ökade kostnadsbesparingar, kundservice i världsklass och bättre kontroll av reseutgifter. För kunder från små till multinationella företag erbjuder American Express Business Travel en kombination av branschledande teknik, ”travel management”, strategiska inköp och stöd vid förhandlingar med leverantörer av resetjänster. Till det kommer global kundservice och tillgänglighet online och offline. Bolaget erbjuder också tillgång till en dynamisk community (www.businesstravelconneXion.com) som utnyttjar den samlade kunskapen hos alla i affärsresebranschen genom att erbjuda olika perspektiv, bästa praxis, aktuell forskning och nyheter i branschen.

American Express är ett globalt serviceföretag som förser sina kunder med tillgång till produkter, insikter och erfarenheter som berikar livet och bygger affärsframgång. Läs mer på www.americanexpress.se och på www.facebook.com/americanexpress, www.twitter.com/americanexpress och www.youtube.com/americanexpress.

Sten Haage, StrandbergHaage +46-709-955275 , sten@strandberghaage.se

Fanny Lindquist, StrandbergHaage, +46-739-600781, fanny@strandberghaage.se

American Express Business Travel AB, Säte: Stockholm, Organisationsnummer: 556051-4423