Stockholm, den 20 januari 2011    AFFÄRSRESORNA BLI DYRARE UNDER 2011

–         Pris på flygbiljetter och hotell kommer att öka upp till 8 procent i Norden

–         Stor efterfrågan på flygresor och hotell förväntas för affärsresenärer

–         Bakgrunden är en långsamt förbättrad världsekonomi

American Express Business Travel lanserar i dagarna sin Global Business Travel Forecast, en årlig rapport som bygger på undersökningar gjorda under hösten 2010 inför kommande år. I årets upplaga finns bedömningen att flygpriserna kommer att öka med 4-9 procent i Europa under 2011. Rapporten visar även att hotellpriserna i Europa kommer att öka med 1-6 procent. Samma ökning syns även i resten av världen när det gäller flyg och hotellpriser.

Efterfrågan på flygresor och hotell förväntas att öka i takt med en långsamt förbättrad världsekonomi. Även i Norden kommer det att kosta mer att både flyga och bo på hotell under 2011.  Enligt rapporten förväntas en prisökning på upp till 8 procent i Norden på både inrikes- och utrikesflygresor samt på hotell i olika prisklasser.

Prognos för 2011: Höjda priser i alla nordiska länder
Land Flygpris Hotellpris
Inrikes (Economy biljetter) Utrikes (Business class biljetter) Mellanpris Lyx
Sverige 4% till 8% 5% till 8% 2% till 5% 2% till 5%
Norge 0% till 3% 2% till 5% 3% till 6% 4% till 8%
Danmark 4% till 8% 5% till 8% -1% till 3% -1% till 3%
Finland 2% till 5% 4% till 8% 3% till 5% 4% till 6%

Prognos för 2011: Affärsresorna bli dyrare i hela världen
Region Flygpris Hotellpris
Inrikes (Economy biljetter) Utrikes (Business class biljetter) Mellanpris Lyx
Europa/ Mellanöstern 4% till 9% 5% till 9% 1% till 6 % 2% till 6%
Nord Amerika 2% till 6% 3% till 7% 1% till 5% 2% till 6%
Latin Amerika 3% till 7% 3% till 8% 1% till 5% 2% till 6%
Asien/Australien 3% till 8% 5% till 10% 5% till 10% 5% till 10%

̶  De nya siffrorna visa att företagen bör se igenom sin strategi och policy angående affärsresor, så att de är skyddade från den kommande kraftiga prisökningen,” säger Kaveh Atrak, VD för American Express Business Travel AB, Norden. Han poängterar att företagen kan spara pengar på sina resor genom noggrann planering och förhandlade av priser.

Företagens utgifter för affärsresor kommer att stiga

Rapporten säger att kostnaderna för affärsresor kommer att öka. I Europa ser man en tydlig skillnad från 2010, då utgifterna för företagen i de flesta länder låg på minus. Sverige hade en nedgång på -7% förre året och utgifterna för företagen förväntas nu att stiga +12% under 2011. En liknande förändring väntas även i England ( +16%), Tyskland ( + 7%), Danmark (+7%), Finland (+10%), och Norge (+4%).

Rapporten och prognoserna kan beställas i sin helhet

Rapporten Global Business Travel Forecast 2011 kostar 495 USD per användare för kunder till American Express Business Travel och 995 USD per användare för icke-kunder. Rapporten ingår också i den årliga avgiften till eXpert insights research som är 1500 USD. Den som abonnerar på eXpert insight får tillgång till innehållet i mer än 75 publikationer och jämförelser som täcker resor och priser för resor. Beställningar av rapporten eller abonnemang av tjänsten eXpert insight kan göras genom att skicka e-postmeddelande till advisoryservices@aexp.se eller genom att besöka www.businesstravelconneXion.com.

Prognosmetod

Prognoserna för 2011 är baserade på ett antal datakällor, såsom American Express Business Travel Monitor, American Express pris- och transaktionsdatabas, Smith Travel Research (STR) Global Hotel Reviews och studier från NBTA-IHS Global Insight som täcker marknaden för affärsresor. Beräkningarna bygger på en kombination av data från dessa källor och intervjuer med American Express experter. Data från NBTA-IHS Global Insights och STR data används med tillstånd från de båda organisationerna.

Även om prognoserna och beräkningarna i rapporten är baserad på information insamlad från interna och externa källor vilka American Express Business Travel anser vara tillförlitliga, kan ingen garanti lämnas för riktigheten prognoserna. Faktiska förändringar i kostnader för affärsresor kan komma att variera avsevärt från prognoserna på grund av oförutsedda framtida politiska, ekonomiska och/eller miljömässiga händelser. Alla prisförändringar är beräknade på årlig basis och gäller snittet av faktiskt betalt pris för flyg- och hotelltransaktioner.

American Express Business Travel (www.americanexpress.se/businesstravel) är en del av American Express Company, inriktad på att hjälpa kunder att maximera avkastningen på reseinvesteringar genom ökade kostnadsbesparingar, kundservice i världsklass och bättre kontroll av reseutgifter. För kunder från små till multinationella företag erbjuder American Express Business Travel en kombination av branschledande teknik, ”travel management”, strategiska inköp och stöd vid förhandlingar med leverantörer av resetjänster. Till det kommer global kundservice och tillgänglighet online och offline. Bolaget erbjuder också tillgång till en dynamisk community (www.businesstravelconneXion.com) som utnyttjar den samlade kunskapen hos alla i affärsresebranschen genom att erbjuda olika perspektiv, bästa praxis, aktuell forskning och nyheter i branschen.

Kontakt: Sten Haage, StrandbergHaage +46-709-955275, sten@strandberghaage.se
American Express Business Travel AB, Säte: Stockholm, Organisationsnummer: 556051-4423

American Express är ett globalt serviceföretag som förser sina kunder med tillgång till produkter, insikter och erfarenheter som berikar livet och bygger affärsframgång. Läs mer på www.americanexpress.se och på www.facebook.com/americanexpress, www.twitter.com/americanexpress och www.youtube.com/americanexpress