AMERICAN EXPRESS GLOBAL BUSINESS TRAVEL TILLSÄTTER NY NORDENCHEF

Ny europeisk försäljningschef har också utsetts

Stockholm, Sverige – 9 september 2013, American Express Global Business Travel meddelar idag att man tillsatt Dan Håkansson som ny VD för den nordiska verksamheten baserad i Stockholm. Dans primära fokus är att driva strategier och utveckling av affärsresetjänster till företag av alla storlekar med målsättning att ytterligare växa på den nordiska marknaden.

Dan Håkansson har arbetat inom American Express i över 20 år och har under den tiden haft en rad lokala, europeiska och globala roller inom Global Corporate Payments och Global Business Travel. Han kommer senast från en roll som Vice VD med ansvar för Business Development inom Global Business Travel Europe.

– Vi är en del av ett av världens största resebyrånätverk, vilket betyder att vi behöver en regional struktur som kan möta våra klienters affärsresebehov på en global, regional och lokal nivå, säger Katrina Cliffe, Vice VD och chef med ansvar för Europa, Mellanöstern och Afrika. Utnämningen av en dedikerad nordenchef understyrker betydelsen av denna marknad för vårt företag. Dans erfarenhet och förståelse för denna marknad kommer att förbättra vår förmåga att tillhandahålla de tjänster och lösningar som är viktiga för att våra kunder ska kunna optimera sitt affärsresande, fortsätter Katrina Cliffe.

– Jag är väldigt glad över att få förmånen att leda vår verksamhet på den nordiska marknaden, en marknad som är mycket viktig för American Express och där jag ser stora möjligheter för oss. Vi har redan idag en stark position med mycket nöjda kunder och engagerade medarbetare. Jag ser fram emot att i nära samarbete med våra nordiska kunder ta fram relevanta lösningar som hjälper dem att maximera nyttan av sitt affärsresande, säger Dan Håkansson.

American Express Global Business Travel meddelar även att utöver tillsättningen av Dan Håkansson har Tommy Bonner utsetts till Vice VD och försäljningschef för Europa. Tommy Bonner har även han arbetat inom American Express i över 20 år, och har haft en rad roller inom Global Merchant Services. Tommy Bonner kommer senast från en roll som chef över Global Merchant Services i norden och Storbritannien. I sin nya roll kommer Tommy Bonner att ansvara för försäljning i Europa.

Om American Express Global Business Travel
American Express Global BusinessTravel kan genom sin globala närvaro och långa branscherfarenhet erbjuda sina kunder ett heltäckande nätverk, pålitlig service och djup kunskap som hjälper företag och dess anställda att bli mer framgångsrika. American Express Global Business Travel tillhandahåller marknadsledande reselösningar, integrerade konsulttjänster, egen forskning samt heltäckande mötes- och evenemangsalternativ. Detta innovativa produkterbjudande möjliggör en optimerad avkastning på kunders rese- och mötesinvesteringar. Läs mer på www.americanexpress.com/businesstravel.

American Express Global Business Travel ingår i ett av världens största resebyrånätverk med kontor i över 138 länder världen över.

American Express är ett globalt serviceföretag som ger kunderna tillgång till produkter, kunskaper och erfarenheter som berikar livet och genererar affärsmässiga framgångar. Läs mer på americanexpress.com och följ oss på facebook.com/americanexpress, foursquare.com/americanexpress, linkedin.com/companies/american-express, twitter.com/americanexpress och youtube.com/americanexpress.

Länkar till produkter och tjänster: betal- och kreditkort, kreditkort för företag, resetjänster, presentkort, kontantkort, betaltjänster, affärsresor och företagskort.