Europeiska ekonomichefer investerar med noggrannhet för att säkra långsiktig tillväxt

Report this content

Inför det kommande året förutspår världens ekonomichefer en måttlig tillväxt. Samtidigt har ledande finansdirektörer i Europa en betydligt mindre optimistisk syn. De europeiska ekonomicheferna kommer dock att investera selektivt för att dra nytta av den globala ekonomiska tillväxten. Det visar en färsk undersökning som American Express Company och CFO Research gjort.

Enligt en färsk undersökning som American Express/CFO Research gjort tror majoriteten (68 procent) av världens ledande finansdirektörer på en ekonomisk tillväxt under det kommande året. I Europa å andra sidan har den svaga ekonomin bidragit till svag optimism bland europeiska ekonomichefer. Bara hälften (48 procent) av de europeiska ekonomicheferna tror på tillväxt under det kommande året och nästan en tredjedel (27 procent) tror på en ekonomisk tillbakagång.

Trots detta ser de europeiska ekonomicheferna hoppfullt de övergripande utsikterna för sina företag. De planerar att utnyttja affärsmöjligheter på den globala marknaden och investera selektivt.

Detta är några av slutsatserna i den sjätte årliga undersökningen som American Express / CFO Research Global Business och Spending Monitor gjort. Urvalsgruppen bestod av representanter från ledande finansiella beslutsfattare från USA, Europa, Kanada, Latinamerika, Asien och Australien.

Företagen i Europa uppger att de kommer att vända på varenda sten för att hitta nya kunder under det kommande året. Det ska man göra genom en balanserad satsning på inhemsk försäljning och export. 34 procent av de europeiska ekonomicheferna planerar att prioritera försäljning inom utvecklade marknader, medan 27 procent kommer att fokusera på sina hemmamarknader och 21 procent har siktet inställt på försäljning till tillväxtekonomierna.

På frågan var man mest sannolikt skulle expandera understryker europeiska företag den betydande potentialen hos BRIC-länderna. Prioriterade marknader är Kina (38 procent), Brasilien (25 procent), Ryssland (25 procent), och Indien (23 procent).

Många företag svarar även att man räknar med att öka omfattningen av sitt arbete med tillväxtmarknader nästa år. 46 procent av de tillfrågade europeiska företagen svarade att de räknar med att öka försäljningen och distributionen, följt av produktionen (39 procent) och outsourcing (36 procent). Detta visar tydligt på att utvecklingsmarknaderna kommer att få en betydande inverkan den europeiska och globala ekonomin under de närmaste åren.

Ökade investeringar i affärsresor

Nästan hälften av de tillfrågade europeiska företagen (48 procent) planerar att spendera mer pengar på affärsresor jämfört med förra året, trots de instabila ekonomiska villkor som nu råder på marknaden

Årets undersökning förutspår de högsta utgiftsökningarna i affärsresor sedan 2008.

Likt tidigare år tyder resultatet på att företagen kommer att prioritera de resekostnader som de ser som mest nödvändiga för sina tillväxtplaner, det vill säga resor till möten med kunder. Studien visar att 39 procent av de europeiska företagen kommer att spendera mer, och 45 procent planerar att spendera lika mycket för att resa till möten med nuvarande och blivande kunder. Vidare säger en stor majoritet (83 procent) av de europeiska företagen att de sannolikt kommer att spendera mer eller lika mycket i år resor till möten med leverantörer eller säljare.

-       Europeiska företag bedriver en tillväxtagenda som ser tillväxtpotentialen hos utländska marknader. Uppenbarligen har detta också lett till en vilja att öka investeringarna i affärsresor under det kommande året. Men samtidigt uttrycker europeiska ekonomichefer en viss försiktighet i det nuvarande ekonomiska läget. Detta innebär att vi kan förvänta oss att företagen kommer att fokusera på att få valuta för pengarna och en betydande avkastning på sina investeringar, säger Thierry Aulbert, chef för Corporate Payments, Norden på American Express

Ekonomichefens nya roll

Undersökningen visar hur det ekonomiska klimatet har förändrat ekonomifunktionens roll inom företagen, från ekonomisk expert till strategisk rådgivare. Nästan två tredjedelar av de europeiska respondenterna (65 procent) håller med om att den senaste tidens globala ekonomiska nedgång antingen kraftigt ellernågot sätt förbättrat ekonomifunktionens status och inflytande inom företaget. Cirka en tredjedel (31 procent) av respondenterna upplever att ekonomichefen har fått mer av en katalysatorisk roll, som sporrar organisationen i övrigt att genomföra nödvändiga förändringar. Nästan lika många (27 procent) upplever att ekonomichefen har blivit mer av en förvaltare som styr riskhanteringsarbetet för att säkerställa att företaget lever upp till sina åtaganden.

Ekonomichefer har länge spelat en central roll i att få ut det största mervärdet från företagets utgifter och investeringar, men i den nya tidens ekonomi med allt högre krav på värdeskapande behöver de även vara med när värde levereras, säger respondenterna i Europa, där 78 procent av de tillfrågade instämmer med påståendet att de kommer att vara mer involverade i att förbättra sina företags förmåga att leverera värde till sina kunder under det kommande året. På frågan om vilka de tre viktigaste egenskaperna som företagets ekonomichef bör utveckla under de kommande två åren, svarar europeiska respondenter strategiskt tänkande (42 procent), riskhantering (39 procent), och internationellt affärsmannaskap (38 procent). För att skapa förutsättning för tillväxt under de närmaste två åren uppger de tillfrågade att det största bidraget deras ekonomichef kan göra är att uppmuntra innovation (40 procent), snabb anpassning till förändringar på marknaden (38 procent) och ta en ledande roll i att förespråka värdeskapande satsningar (33 procent).

Tillväxt och förväntningar på utgifter

American Express / CFO Research Global Business and Spending Monitor visar att bara 48 procent av de europeiska respondenterna förutspår måttlig till betydande inhemsk ekonomisk expansion under de närmaste 12 månaderna. Hela 78 procent är dock oroliga över att politiska låsningar kommer att innebära svårigheter för deras länders ekonomier att utvecklas.

Trots oron kommer europeiska finansdirektörer att ha en investeringsagenda under det kommande året för att vara väl rustade för att ta de affärsmöjligheter som dyker upp. Det är en viss förändring från förra året då ekonomicheferna höll mycket hårt i slantarna. had their hands tightly held on to their purse strings Ekonomichefer kommer att spendera mer men med stor försiktighet. En stor majoritet (76 procent) av de tillfrågade instämmer i att deras konkurrenskraft beror på deras förmåga att både leverera värde till kunderna ochfå ut mer värde ur leveranskedjan.

Mer än hälften (53 procent) av de europeiska finansdirektörerna planerar att spendera och investera blygsamt och stödja intäktstillväxten för att förbättra lönsamheten, medan 13 procent räknar med att öka sina reella utgifter och investeringar med mer än 20 procent.

Europas ekonomichefer satsar strategiskt för att säkerställa att deras valda investeringar kommer att skörda avkastningar på lång sikt. De områden som beskrivs som viktiga att investera i är:

- Reklam, marknadsföring och PR (34 procent)
- Arbetskraft och anställda (30 procent)
- Affärstjänster (30 procent)
- Företagens IT-system (29 procent)
- Datorhårdvara (29 procent)

Användning av likvida medel

Enligt studien var europeiska företag relativt försiktiga med att hålla fast vid sina likvida reserver det senaste räkenskapsåret. Nästan hälften (47 procent) av respondenterna uppgav att de spenderade så mycket pengar som planerat, och knappt en tredjedel (31 procent) säger att de spenderade mer än planerat. I nästa räkenskapsår, prioriterar företagen användningen av sin kassa för förvärv (28 procent), att betala av skulder (26 procent) och att öka utgifterna för forskning och utveckling (23 procent).

- Som en följd av den ekonomiska nedgången har europeiska ekonomichefers roll förändrats och de har nu större inflytande i styrelserummen. I år förutspår de även att mer pengar läggs på investeringar för att säkra den långsiktiga tillväxten, vilket är goda nyheter för den ekonomin i allmänhet. Att arbeta med rätt affärspartners för tillväxt på lång sikt kommer att vara avgörande många företag i allt större utsträckning opererar globalt och letar efter affärsmöjligheter både inom och utanför Europa, säger Thierry Aulbert vice vd och chef för American Express Global Corporate Payments i Norden.

Fakta om CFO Research Services
CFO Research Services är den finansierade forskningsgruppen hos CFO Publishing LLC, som producerar CFO magazine, CFO.com och CFO Konferenser. CFO Publishing LLC, en del av Seguin Partners, är det ledande varumärket fokuserat på informationsbehovet hos ledande finansiella befattningshavare. CFO Publishing har långvariga relationer med över en halv miljon finansdirektörer.Page Content

Fakta om American Express Global Corporate Payments
Genom sin Global Corporate Payments Group, erbjuder American Express ett Corporate Card, Corporate Purchasing Solutions och andra tjänster för utgiftshantering till mellanstora företag och stora koncerner runt om i världen. I USA är företaget ledande inom företagskort, med över 70 % av Fortune 500 samt tiotusentals mellanstora företag som sina kunder. För mer information, besök: www.americanexpress.com/se.

Fakta om American Express

American Express-koncernen grundades 1850 och är världens största kort- och reseföretag, noterat på New York Stock Exchange. Företaget har ca 62 000 anställda och ca 91 miljoner kortmedlemmar världen över. American Express etablerades i Sverige under 1970-talet. I Sverige marknadsför American Express Amexblue, Green Card, Gold Card, Platinum Card, Centurion, SAS EuroBonus American Express Card och SAS EuroBonus American Express Elite Card till privatkunder samt Corporate Card, Corporate Gold Card, Corporate Purchasing Solutions och Business Gold Card till företagskunder.

För mer information, besök: www.americanexpress.com/se

Sociala medier: www.facebook.com/americanexpresssverige; linkedin.com/companies/american-express, twitter.com/americanexpress, och www.youtube.com/AmericanExpress

Taggar: