Amersham Pharmacia Biotech till Nasdaqbörsen

Amersham Pharmacia Biotech till Nasdaqbörsen Amersham Pharmacia Biotech, med huvudkontor i Uppsala, noteras i höst på Nasdaqbörsen i New York. Företagets börsplaner offentlig-görs i samband med att huvudägaren Nycomed Amersham presen-terar sitt halvårsbokslut. Minoritetsägare i Amersham Pharmacia Biotech är Pharmacia Corporation. De första sex månaderna 2000 innebar en fortsatt stark tillväxt för Amersham Pharmacia Biotech. Försäljningen ökade med 18 procent och uppgick under halvåret till 3 884 miljoner SEK. Rörelseresultatet före kostnader för forskning och utveckling landade på 872 miljoner SEK, en ökning med 12 procent. Samtidigt ökade företaget sina redan stora satsningar på FoU. 478 miljoner SEK investerades under perioden i FoU, vilket är en ökning med 33 procent jämfört med första halvåret 1999. De stora FoU-investering-arna gav ett resultat efter FoU på 394 miljoner SEK, en minskning med sex procent. Investeringsökningarna i FoU är fokuserade på tre huvudområden; genomics (tillämpad genteknik), drug screening (analyser av läkemedels-substanser) och Spin Signal Technology (en helt ny teknik för att utvärdera potentiella läkemedel, vilken möjliggör en minskad användning av radioaktiva substanser och djurförsök). Affärsområdet drug discovery visade en stark tillväxt med en försäljnings- ökning på 37 procent, beroende på en stor efterfrågan på företagets inno- vativa produkter för gen- och proteinanalys samt läkemedelsscreening. Inom genomics satsas stort på lanseringen av ett nytt högeffektivt system för SNP-analys (Single Nucleotide Polymorphisms), Sniper@. SNP är olikheter i varje individs DNA och analyser av SNP möjliggör en utveckling av individanpassade läkemedel. Sniper@ lanseras under det fjärde kvartalet i år. Affärsområdet industrial separations, med huvuddelen av verksamheten i Uppsala, fortsätter att vara något av företagets "kassako" och området växer i takt med att antalet biologiska läkemedel på marknaden ökar. Försäljningsökningen första halvåret 2000 var 25 procent. Företaget är marknadsledande på området och dess system och produkter för tillverkning av biologiskt framställda läkemedel har blivit något av en global industristandard. Försäljningen inom det tredje affärsområdet, research products, ökade med tre procent, vilket innebär att den negativa trenden från 1999 nu brutits. Amersham Pharmacia Biotech till börsen Amersham Pharmacia Biotechs planerade notering på Nasdaqbörsen innebär inledningsvis att huvudägaren Nycomed Amersham avyttrar tio procent av sin ägarandel som idag uppgår till 55 procent. Samtidigt ger Pharmacia Nycomed Amersham option på att köpa 15-20 procent av Pharmacias nuvarande ägarandel på 45 procent. Optionen gäller från juni 2002 och sex månader framåt. Nycomed Amersham kommer att fortsätta konsolidera Amersham Pharmacia Biotech även efter börsintroduktionen. Life science-marknaden är global, men Nordamerika har utkristalliserats som centrum för såväl teknikutveckling som kundunderlag. Därför väljer Nycomed Amersham att notera Amersham Pharmacia Biotech på Nasdaqbörsen i New York. Börsintroduktionen beräknas ske under hösten 2000 och i samband med introduktionen kommer Amersham Pharmacia Biotechs huvudkontor att flyttas till USA. Jag är mycket stolt över de framsteg som Amersham Pharmacia Biotech och dess ledning och övriga anställda har gjort, speciellt vad gäller att positionera företaget som en av världens största leverantörer av spjutspetsteknologier till den nya "genekonomin". Noteringen på Nasdaq är nästa logiska steg i Amersham Pharmacia Biotechs utveckling, vilken också kommer att hjälpa företaget att även fortsättningsvis kunna locka och bibehålla den allra bästa personalen. Noteringen gör det också möjligt för oss att utnyttja de fördelar som följer av en ökad synlighet gentemot våra viktigaste intressenter, säger Sir William Castell, CEO Nycomed Amersham och styrelseordförande för Amersham Pharmacia Biotech. Vi är glada över att sammanslagningen av Amersham Life Science och Pharmacia Biotech har varit så framgångsrik att det nu är möjligt att notera Amersham Pharmacia Biotech på börsen, kommenterar Fred Hassan, CEO Pharmacia. Fotnot: Resultaten är redovisade före extraordinära poster och avskrivningar för goodwill. Resultatförändringarna är beräknade till fast växelkurs. Bakgrundsinformation Amersham Pharmacia Biotech är en världsledande leverantör av bioteknologiprodukter till kunder inom medicin och life science. Företaget är indelat i tre resultatområden: Drug discovery, research products och industrial separations. Företagets produkter används för att sekvensbestämma DNA, belysa hur gener och proteiner fungerar, separera biomolekyler, utvärdera potentiella läkemedel samt för produktion av biologiskt framställda läkemedel. Amersham Pharmacia Biotech är ett joint venture som ägs till 55 procent av Nycomed Amersham plc och 45 procent av Pharmacia Corporation. Huvudkontoret ligger i Uppsala och drygt en fjärdedel av företagets cirka 4 100 anställda finns i Sverige. Amersham Pharmacia Biotechs bokslut redovisas som en del av Nycomed Amersham plc och Amersham Pharmacia Biotech står för drygt 40 procent av Nycomed Amershams totala omsättning. För mer information kontakta Amersham Pharmacia Biotech: Arne Forsell, deputy CEO, tel. 018-612 00 20 eller Per-Erik Sandlund, CFO, tel. 018-612 00 40 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/08/07/20000807BIT00220/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/08/07/20000807BIT00220/bit0002.pdf