Nobelpristagare delar ut pris till unga forskare

Nobelpristagare delar ut pris till unga forskare På torsdagen mottog årets vinnare i den internationella tävlingen "Amersham Pharmacia Biotech & Science Prize for Young Scientists" sina priser vid en ceremoni på Rudbecklaboratoriet i Uppsala. Prisutdelare var 1981 års Nobelpristagare i fysiologi eller medicin, tillika tävlingsjuryns ordförande, Professor Torsten N. Wiesel. Den 31-åriga forskaren Alka Agrawal, från Yale University i USA, blev årets huvudpristagare och priset på 25 000 USD får hon för sin upptäckt av hur kroppens immunförsvar kan ha uppkommit för 450 miljoner år sedan. I en paneldiskussion med pristagarna och Professor Wiesel, under ledning av TV-journalisten Annika Dopping diskuterades såväl etiska aspekter på dagens genetiska forskning som möjligheterna med de kunskaper som bland annat HUGO-projektets genkartläggning öppnar. Årets cirka 100 tävlingsbidrag har bestått av uppsatser på upp till 1000 ord, som bygger på den tävlandes doktorsavhandling inom området molekylärbiologi. En jury, tillsatt av den vetenskapliga tidskriften Science och ledd av den svenske Nobelpristagaren Torsten N. Wiesel har utsett vinnarna. I år valde juryn ut en huvudpristagare och fyra regionala pristagare. De regionala vinnare erhåller 5 000 USD vardera och är Rafal Ciosk från Polen, Yuki Yamaguchi från Japan, Douglas M. Heithoff från USA och Avraham Yaron från Israel. Arne Forsell, Deputy CEO, Amersham Pharmacia Biotech, ger sin syn på priset: - Alka Agrawals arbete visar hur viktigt det är att uppmuntra forskningens framåt-strävanden. Agrawals och de övriga vinnarnas resultat är ypperliga exempel på det APBiotech och Science vill uppnå genom att uppmuntra och stödja unga forskare i deras sökande efter banbrytande upptäckter. Vi är glada över att kunna hjälpa dessa lovande forskare i deras fortsatta arbete. För mer information kontakta Arne Forsell, Deputy CEO, Amersham Pharmacia Biotech, tel. 018-612 00 20. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/12/07/20001207BIT00850/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/12/07/20001207BIT00850/bit0002.pdf