Pharmadules modulanläggningar med Amersham Pharmacia Biotechs separationssystem

Pharmadules modulanläggningar med Amersham Pharmacia Biotechs separationssystem Uppsala: Amersham Pharmacia Biotech och Pharmadule inleder ett nytt samarbete. Amersham Pharmacia Biotech ska leverera separationsmedier och system till Pharmadules modulanläggningar för läkemedels- och bioteknikindustrin. Pharmadules koncept innebär en möjlighet för bioteknikindustrin att snabbt sätta upp nya fabriker. Finns sedan våra system med redan från start, ökar såväl snabbheten som flexibiliteten ytterligare för kunden, säger Peter Ehrenheim, affärsområdeschef för separations inom Amersham Pharmacia Biotech. Pharmadule är känt som ett av Sveriges mest snabbväxande företag och affärsidén är att bygga modulanläggningar till framför allt läkemedels- och bioteknikindustrin. En komplett, men flyttbar fabrik kan levereras och sättas i bruk var som helst i världen sex till tolv månader efter beställningen. De fabriker som levereras med Amersham Pharmacia Biotechs utrustning kommer att erbjudas tekniskt underhåll och personalen får utbildning före start. Amersham Pharmacia Biotech är marknadsledande inom rening av bioteknikbaserade läkemedel och affärsområdet separations omsätter över 2 miljarder kronor. Sephadex som var världens första gelfiltrerings-medium lanserades för över 40 år sedan av svenska forskare inom företaget och efter det har många nya produkter nått marknaden. Företagets FoU och tillverkning på området ligger i Uppsala och det senaste året har anslagen till forskningen dubblerats. Företaget har dessutom just öppnat en ny pilotanläggning i Uppsala för utveckling och uppskalning. För mer information kontakta Amersham Pharmacia Biotech: Peter Ehrenheim, tel. 018-612 02 70 eller Johan von Heijne, tel. 018-612 02 40. För digitalt bildmaterial kontakta Åsa Elm, tel. 070-739 61 95. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/02/23/20000223BIT00010/bit0001.pdf http://www.bit.se/bitonline/2000/02/23/20000223BIT00010/bit0002.doc