Svensk doldis bakom banbrytande forskning och läkemedel

Sephadex 40 år: Svensk doldis bakom banbrytande forskning och läkemedel UPPSALA: 1959 publicerade den brittiska vetenskapstidningen Nature en 1 artikel om innovationen Sephadex(R). Forskare vid Uppsala universitet och dåvarande Pharmacia i Uppsala hade fått fram världens första gelfiltreringsmedium för biomolekyler. Sephadex lade grunden för företagets framgångar inom bioteknologi. Produktfamiljen fortsätter att utvecklas och är idag, 40 år senare, fortfarande en vinstmaskin för Amersham Pharmacia Biotech. Utan Sephadex hade inte biotekniken och life science-forskningen varit där den är idag, säger Ingvar Wiberger, vice VD och ansvarig för området industrial separations inom Amersham Pharmacia Biotech. Sephadex har spelat en viktig roll vid många revolutionerande upptäckter på läkemedels-området och har använts för att göra upptäckter som sedermera renderat Nobelpris. Produkten har använts för allt från den första storskaliga produktionen av högrenat insulin till rening av den senaste generationens bioteknikbaserade läkemedel. Sephadex används för en teknik som kallas vätskekromatografi där man separerar biomole-kyler beroende på olika egenskaper. När produkten lanserades var den banbrytande vad gäller hastighet och enkelhet. Det fanns inga andra jämförbara separationsmetoder. Sephadex för gelfiltreringen, där separation sker med avseende på storlek, fick snart sällskap av Sephadex jonbytare. Idag finns det 25 olika produkter i familjen och flera nya generationer av separationsmedier har lanserats under åren, bl a Sepharose(R), Sephacryl(R), Superdex(R), SOURCE(R) och STREAMLINE(R). Ref: 1 J. Porath, P. Flodin, Nature 183, 1657 (1959) För mer information, kontakta: Monika Lundin, Amersham Pharmacia Biotech, tel. 018-612 05 40 alt. 070-556 56 03 eller Åsa Elm, Elm Kommunikation, tel.070-739 61 95. Sephadex Tisdagen den 26 oktober firar Amersham Pharmacia Biotech i Uppsala Sephadex 40-årsjubileum. Såväl Ingvar Wiberger, som idag ansvarar för Sephadex, som Björn Ingelman, Jerker Porath och Per Flodin, forskarna bakom produkten, kommer att finnas på plats i Uppsala. Amersham Pharmacia Biotech inom industriell separation Amersham Pharmacia Biotechs FoU och tillverkning på området separations ligger i Uppsala, där även företagets huvudkontor finns. Företaget är marknadsledande inom industriell separation och under årets första sex månader ökade försäljningen på området med 17,3 procent till ca 690 miljoner kronor. Företaget dubblerar nu sina investeringar inom industrial separations. Dessutom har Amersham Pharmacia Biotech investerat ca 160 miljoner kronor på kemisk produktion i Uppsala de senaste åren. Företaget Amersham Pharmacia Biotech Amersham Pharmacia Biotech är ett ledande internationellt företag verksamt inom bioteknikområdet. Företaget erbjuder nyskapande och toppmoderna tekniska lösningar på de problem som forskare möter när de försöker utveckla och producera nya läkemedel och terapier/behandlingsformer snabbare och mer kostnadseffektivt än tidigare. Företaget är marknadsledande på i princip alla sina marknader. Dess olika system används för att sekvensbestämma DNA, belysa hur gener och proteiner fungerar, separera biomolekyler, utvärdera potentiella läkemedel samt för produktion av biologiskt framställda läkemedel. Amersham Phamacia Biotech är ett joint venture som ägs till 55 procent av Nycomed Amersham plc och 45 procent av Pharmacia & Upjohn Inc. Huvudkontoret ligger i Uppsala och drygt en fjärdedel av företagets ca 4 000 anställda finns i Sverige. Amersham Pharmacia Biotechs resultat redovisas som en del av Nycomed Amersham och står för 40 procent av Nycomed Amershams totala omsättning. För mer information om Amersham Pharmacia Biotech, besök hemsidan www.apbiotech.com ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/10/26/19991026BIT00190/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/10/26/19991026BIT00190/bit0002.pdf