AMF Fastigheter satsar på fjärrvärme med nollutsläpp

Redan 2019 anslöt AMF Fastigheter sig till Science Based Targets som innebär att man åtagit sig att ta fram vetenskapligt förankrade klimatmål i syfte att begränsa den globala uppvärmningen. Nu tar man ytterligare kliv för att motverka utsläpp genom en intentionsförklaring med Stockholm Exergi där man genom ett samarbetsprojekt är med och finansierar en framtida bio-CCS-anläggning som planeras att vara i drift 2026.

- Genom att tillsammans med en rad andra aktörer i samhället vara med på Stockholm Exergis satsning på att producera minusutsläpp, tar vi nu också ett stort och nödvändigt steg mot att ta bort koldioxid från atmosfären och lagra den i berggrunden, säger Michael Eskils, hållbarhetschef på AMF Fastigheter.

Science Based Targets är ett initiativ som ger företag stöd att sätta upp klimatmål i linje med vetenskapliga modeller för att följa Parisavtalets ambitionsmål. Målen är uppdelade i tre kategorier, scopes, och för scope 1 och 2 har AMF Fastigheter åtagit sig att minska de absoluta utsläppen av växthusgaser med 100 % till och med 2030. Användandet av fjärrvärme står för en betydande det av utsläppen i scope 2 så genom att investera i projektet är man med att bidra till utvecklingen av ny, hållbar, teknik på området.

- Det är oerhört spännande att vi på Stockholm Exergi tillsammans med våra fjärrvärmekunder kan bidra till att förverkliga ett av de viktigaste nya verktygen för att bromsa den globala uppvärmningen. Fjärrvärmen utgör en unik, gemensam resurs som inte bara värmer stockholmarna och tryggar elförsörjningen lokalt. Nu möjliggör den och alla dess användare också att vi kan erbjuda en väg för företag och Sverige att nå sina klimatmål, säger Stockholm Exergis vd Anders Egelrud.

AMF Fastigheter jobbar kontinuerligt med att förbättra sitt arbete i hållbarhetsfrågor och affärsidén är per definition att vara samhällsnyttig. Samtidigt som fastigheternas långsiktiga värde ökar, ska bolagets klimatpåverkan minska i linje med 1,5-gradersmålet. Det första som gjordes var att noga kartlägga och följa upp de egna utsläppen genom hela värdekedjan och dokumentera klimatavtrycket i årliga klimatbokslut.

Fakta ScienceBasedTargets
Science Based Targets är ett initiativ som ger företag stöd att sätta upp klimatmål i linje med vetenskapliga modeller för att följa Parisavtalets ambitionsmål. Enligt dessa ska jordens temperaturökning hållas under 2 grader, och helst inte överstiga 1,5 grader.  Science Based Targets initiative (SBTi) är ett samarbete mellan Carbon Disclosure Project (CDP), FN:s Global Compact (UNGC), the World Resource Initiative (WRI) och Världsnaturfonden (WWF). Science Based Targets initiatives syfte är att guida företag över hela världen att definiera koldioxidutsläpp och sätta vetenskapliga mål i linje med Parisavtalet.

Fakta bio-CCS
Bio-CCS (Bio-Energy with Carbon Capture and Storage) innebär att biogen koldioxid från förbränning av biobränsle för värme- och elproduktion separeras från rökgaserna för att sedan lagras permanent i berggrunden under havsbotten. Eftersom den koldioxid som fångas in och lagras tidigare har bundits av skogen genom fotosyntesen minskas koncentrationen av koldioxid i atmosfären när ny skog växer. Sammantaget innebär tekniken att det skapas permanenta negativa emissioner, så kallade minusutsläpp.

Tina Landelius, presskontakt, AMF Fastigheter
E-post: tina.landelius@amffastigheter.se
Tfn: 0722 - 35 32 69

AMF Fastigheter är ett av Sveriges största fastighetsbolag med 35 kommersiella fastigheter i Stockholm och Sundbyberg. Genom att utveckla och förvalta våra kontor, handelsplatser och kvarteren runtomkring bidrar vi till en levande och attraktiv stad. Fastighetsportföljen som AMF Fastigheter förvaltar har ett marknadsvärde om cirka 81 miljarder kronor. AMF Fastigheter är ett helägt dotterbolag till tjänstepensionsbolaget AMF. Läs mer på www.amffastigheter.se.