AMF Fastigheter summerar verksamhetsåret 2021 i årsberättelse

En fortsatt hög efterfrågan på kontorslokaler och ökade fastighetsvärden gjorde 2021 till ett starkt år för AMF Fastigheter. Resultat, nyckeltal och årets stora händelser presenteras i en årsberättelse som sammanfattar verksamhetsåret 2021.

Året i korthet:

• AMF Fastigheter äger, utvecklar och förvaltar 36 kommersiella fastigheter i Stockholm och Sundbyberg om totalt 629 000 kvadratmeter uthyrbar area. Fastighetsvärdet uppgår till ca 79 miljarder kronor.
  • AMF Fastigheter bidrog under 2021 med ca 7 400 miljoner kronor till moderbolagets ca 4 miljoner pensionssparare. Avkastningen sedan starten 2010 uppgår till totalt 54 miljarder.
  • 2021 avyttrades fyra fastigheter, varav tre kontorsfastigheter på Norrmalm, till ett underliggande fastighetsvärde om ca 2 880 miljoner kronor. Försäljningarna frigör kapital till nya investeringar och projekt.
  • Sedan 2020 är AMF Fastigheter anslutna till Science Based Targets initiative (SBTi), klimatmålen godkändes sommaren 2021.

Nyckeltal:

• Totalavkastningen under 2021 uppgick till 10,2 procent (1,8 procent år 2020).
  • ​Direktavkastningen uppgick till 2,8 procent (2,7).
  • Nettointäkterna ökade till 2 942 miljoner kronor (2 926).

Årsberättelsen 2021 utgör inte den formella årsredovisningen för AMF Fastigheter utan är en sammanställning av AMF-koncernens helägda fastighetsbestånd. Fastighetsbeståndets resultat redovisas även som en del av moderbolagets AMFs årsredovisning.

Mer information om AMF Fastigheters verksamhetsår och hållbarhetsarbete finns iÅrsberättelsen 2021: https://www.amffastigheter.se/globalassets/media/dokument/hallbarhetsrapport/amf-fastigheter-arsberattelse-2021-uppslag.pdf

Tina Landelius, presskontakt, AMF Fastigheter
E-post:tina.landelius@amffastigheter.se
Tfn: 0722 - 35 32 69

AMF Fastigheter är ett av Sveriges största fastighetsbolag med 36 kommersiella fastigheter i Stockholm och Sundbyberg. Genom att utveckla och förvalta våra kontor, handelsplatser och kvarteren runtomkring bidrar vi till en levande och attraktiv stad. Fastighetsportföljen som AMF Fastigheter förvaltar har ett marknadsvärde om cirka 79 miljarder kronor. AMF Fastigheter är ett helägt dotterbolag till tjänstepensionsbolaget AMF.
Läs mer på www.amffastigheter.se