Crédit Agricole CIB tar klivet in i framtidens kontor

Den franska investeringsbanken Crédit Agricole CIB signar för nya lokaler på Jakobsbergsgatan 24 i Moodkvarteret i Stockholm. Fastigheten, som är i AMF Fastigheters ägo, står just nu under en omfattande ombyggnation med höga hållbarhetsambitioner. Lokalerna planeras stå färdiga för inflytt från våren 2024.

─ Vi är väldigt glada över att få välkomna Crédit Agricole CIB till Jakobsbergsgatan 24. Det är ett spännande företag med ett starkt engagemang för en hållbar utveckling - just det tillskott vi önskar för att samla värderingsdrivna företag som vill bidra till morgondagens lösningar, säger Tove Törneman, projektchef för Jakobsbergsgatan 24.

Den franska banken kommer att flytta in på plan 10 och 11, och ska hyra drygt 1 200 kvadratmeter av de totalt ca 15000 kvadratmeterna i fastigheten. Dessutom kommer banken att ha tillgång till husets gemensamma lokaler och gårdar för möten, events, pop-ups och utställningar.

─ I nya lokaler på Jakobsbergsgatan 24 kan vi ta klivet in i framtidens kontor med våra medarbetare. Det är ett fantastiskt läge mitt i Moodkvarterets puls, men framför allt ser vi en möjlighet att vara med i en dynamisk miljö med fler aktörer som har höga ambitioner för en hållbar framtid, säger Blake Wright, Senior Country Officer på Crédit Agricole CIB Nordics.

─ ESG och innovation har historiskt varit två viktiga delar av Crédit Agricole Groups verksamhet och strategi. Därför har det varit viktigt att inkludera dessa faktorer när vi letat nya lokaler. På Jakobsbergsgatan 24 kan vi ansluta oss till andra aktörer och samarbetspartners i samma kontorsbyggnad, som också delar ett starkt engagemang för en hållbar framtid, fortsätter han.

I huset vill AMF Fastigheter skapa en plats för innovativa företag med högt samhällsengagemang. Tidigare i våras berättade man att innovations- och samverkansplatsen Elements ska husera i byggnaden - ett initiativ mellan AMF Fastigheter och grundarna till Epicenter med visionen att skapa en plats för samhällets viktigaste frågor.

Om Crédit Agricole Corporate and Investment Bank (Crédit Agricole CIB)
Crédit Agricole CIB är företags- och investeringsbanksgrenen till Crédit Agricole Group, den 10:e största bankkoncernen i världen sett till balansräkning (The Banker, juli 2023). Mer än 8 900 anställda i Europa, Amerika, Asien-Stillahavsområdet, Mellanöstern och Afrika stödjer bankens kunder och möter deras finansiella behov över hela världen. Crédit Agricole CIB erbjuder sina stora företags- och institutionella kunder en rad produkter och tjänster inom kapitalmarknadsaktiviteter, investment banking, strukturerad finans, kommersiell bankverksamhet och internationell handel. Banken är en pionjär inom hållbar finansiering och är idag marknadsledande inom detta segment med ett komplett erbjudande till alla sina kunder.

Crédit Agricole CIB har under många år engagerat sig för en hållbar utveckling. Sedan 2009 har bankens Sustainable Banking team stött sina kunders sociala eller miljömässiga projekt, och varit en drivande kraft för skapandet och utvecklingen av den hållbara låne-och obligationsmarknaden. I synnerhet har teamet varit en av medförfattarna till Green, Social and Sustainability Bond Principles, som är framtagna för att främja marknadens transparens och integritet. Crédit Agricole CIB har sedan 2012 varit en av de ledande bankerna när det kommer till strukturering av gröna, sociala, hållbara samt hållbarhetslänkade skuldinstrument.

För mer information, besök www.ca-cib.com om Crédit Agricole Corporate and Investment Bank (Crédit Agricole CIB)

AMF Fastigheter är ett av Sveriges största fastighetsbolag med 35 kommersiella fastigheter i Stockholm och Sundbyberg. Genom att utveckla och förvalta våra kontor, handelsplatser och kvarteren runtomkring bidrar vi till en levande och attraktiv stad. Fastighetsportföljen som AMF Fastigheter förvaltar har ett marknadsvärde om cirka 81 miljarder kronor. AMF Fastigheter är ett helägt dotterbolag till tjänstepensionsbolaget AMF. Läs mer på www.amffastigheter.se.

Om Moodkvarteret
Sedan 2011 har AMF Fastigheter utvecklat Moodkvarteret och skapat ett av Stockholm citys mest attraktiva kontorskluster. Moodkvarteret ligger i anslutning till handelsplatsen Mood Stockholm och ramas in av Malmskillnadsgatan, Mäster Samuelsgatan, Norrlandsgatan och Jakobsbergsgatan. Moodkvarteret har blivit en hub för tech- och finansbolag med 60 olika varumärken, exempelvis SEB och det digitala innovationshuset Epicenter. 10 000 människor arbetar i kvarteret som har ca 100 000 kvadratmeter kontorsyta och ca 20 000 kvadratmeter handelsyta.

Karin Larsson
karin.larsson@amffastigheter.se