Ett år med Epicenter

Idag firar Epicenter ett år. Sedan starten i början av 2015 har Epicenter etablerat sig som Stockholms självklara innovationshub. Året har präglats av utmärkelser och priser och så sent som i veckan utsågs Epicenter till bästa kontorsmiljö av Nordic Startup Innovation Awards. Totalt har över 24 000 möten ägt rum i lokalerna på Malmskillnadsgatan 32. Företag från hela världen har slutit upp när medlemmar från över 20 länder tillsammans format Stockholm och Sveriges bästa innovationsmiljö.

- Med Epicenter har vi skapat så mycket mer än bara en klassisk arbetsplats med tak och fyra väggar. Här är en miljö som kokar av kreativitet och där storföretag och tillväxtföretag kan mötas och utbyta idéer. Epicenter är ett bra exempel på hur vi på AMF Fastigheter arbetar med medskapande och långsiktigt vitaliserar och utvecklar Stockholm city, säger Mats Hederos, VD på AMF Fastigheter.

Under sitt första verksamma år har Epicenter tilldelats ett flertal priser. Bland annat utnämnandet ”Årets Innovationsmiljö 2015” – ett pris som delas ut av Vinnova i samarbete med Veckans Affärer och Wes – Women Executive Search. En grundbult har varit att låta kreativitet ta plats och fungera som katalysator till nya arbetssätt, innovationer och relationer som spänner över landsgränser. Något som lockat besökare som bland andra Prins Daniel och näringsminister Mikael Damberg. Seminarier och event har avlöst varandra och inspirerat till nytänkande bland företag och personer.

Dagens ettårsfirande kommer att fokusera på kreativitet. Under en ’think tank’ djupdyker Alexander Pärleros och artisten Felin med flera i ämnet tillsammans med serieentreprenören Ola Ahlvarsson från Epicenter.

– Epicenters koncept och idé om att skapa nya plaster för digital innovation där medlemmar utbyter kunskap och inspireras har verkligen gett resultat. Efter det här första året är det fantastiskt att se hur effektfullt Epicenter möter och utvecklar framtidens företagande, säger Patrick Mesterton, VD på Epicenter.

Innovationshuset är utvecklat av AMF Fastigheter i samarbete med kunskaps- och eventbolaget SIME samt entreprenör och innovationskonsulterna Result.

Fakta Epicenter

• Epicenter har utvecklats i samarbete mellan AMF Fastigheter, SIME och Result AB och är en del av Urban Escape Stockholm.

• Besöksadress: Malmskillnadsgatan 32.

• Yta: cirka 5000 m2.

• Innehåll: Lounge, konferensrum, co-working ytor, studios för projektgrupper, utställningslokaler, eventytor, café i kombination med moderna flexibla kontor.

• Affärsmodell: Medlemskapsbaserad.

• Öppet för medlemmar från och med januari 2015.

• Ytterligare ett Epicenter som är 11 000 kvm öppnar i Mood-kvarteren under 2016.

Fakta Urban Escape Stockholm

• Urban Escape Stockholm växer fram i kvarteret mellan Hamngatan, Regeringsgatan och Brunkebergstorg och består av fem fastigheter, fyra gator och två torg.

• Urban Escape Stockholm kombinerar kontor, hotell, handel, restauranger, mötesplatser och servicetjänster. Byggperioden pågår från sommaren 2014 till våren 2018 och utökar fastighetsarean från befintliga 95 000 m² till cirka 130 000 m².

• Urban Escape Stockholm omfattar 62 000 m² för moderna och flexibla kontor, 29 000 m² för hotell och konferens, och 38 000 m² för handel och restaurang.

• Utveckling av Brunkebergstorg tillsammans med Stockholms stad och Stena Fastigheter (Hotell Sergel Plaza).

• Utvecklingen av Regeringsgatan sker tillsammans med fastighetsbolagen Vasakronan, Pembroke och Hufvudstaden.

Cecilia Österholm, AMF Fastigheter
E-post: cecilia.osterholm@amffastigheter.se
Tel: 0046 72-579 75 41

AMF Fastigheter är ett av Sveriges största fastighetsbolag med 39 kommersiella fastigheter i Stockholm och Sundbyberg. Genom att utveckla och förvalta våra kontor, handelsplatser och kvarteren runtomkring bidrar vi till en levande och attraktiv stad. AMF Fastigheter är ett helägt dotterbolag till pensionsbolaget AMF. Fastighetsportföljen som AMF Fastigheter förvaltar har idag ett marknadsvärde om drygt 46 miljarder kronor. Läs mer på www.amffastigheter.se