Henrik Saxborn har valts in i AMF Fastigheters styrelse

AMF Fastigheters bolagsstämma har valt in Henrik Saxborn som ledamot i styrelsen. Henrik Saxborn ersätter därmed Thomas Erséus som sedan årsskiftet innehar rollen som vd.

AMF Fastigheters styrelse har förstärkts med Henrik Saxborn. Henrik Saxborn har en lång och gedigen erfarenhet från fastighetsbranschen med flera förtroendeuppdrag och ledande befattningar bakom sig, bland annat som vd för Castellum. Han är ledamot i PSP Swiss Propertys styrelse och har av valberedningen även föreslagits som ny styrelseledamot för Annehem Fastigheter. Henrik Saxborn ersätter därmed Thomas Erséus som har suttit i AMF Fastigheters styrelse sedan april 2020 men sedan årsskiftet innehar rollen som vd. Styrelsens ordförande och övriga ledamöter återvaldes.

- AMF Fastigheter har haft fantastisk utveckling sedan starten 2010 och det finns därmed en solid grund att bygga vidare på. Vi tar nu nästa steg i utvecklingen och ser fram emot att göra det tillsammans med Henrik Saxborn,säger Katarina Romberg, styrelseordförande för AMF Fastigheter.

Henrik Saxborn är utbildad civilingenjör, lantmätare och fastighetsekonom och är starkt engagerad i hållbarhetsfrågor.

- Fastighetssektorn är i ett läge där allt rör sig väldigt snabbt och omvärlden har förändrats kraftigt på kort tid. Vi är därför oerhört glada över att kunna ta del av Henriks kunskap och långa erfarenhet från branschen genom både operativa och strategiska roller, liksom hans starka engagemang för hållbarhetsfrågor,säger Thomas Erséus, vd för AMF Fastigheter.

Henrik Saxborn tillträdde rollen som styrelseledamot i AMF Fastigheter i samband med bolagsstämman den 7 april.

AMF Fastigheters styrelse:

• Katarina Romberg, styrelseordförande
  • ​Agneta Jacobsson, styrelseledamot
  • Amelie Barnekow Söderberg, styrelseledamot
  • Daniel Gorosch, styrelseledamot
  • Henrik Saxborn, styrelseledamot
  • Monica von Schmalensee, styrelseledamot
  • Lisa Engvall, personalrepresentant
  • Anna-Karin Schaerlund, personalrepresentant

Tina Landelius, presskontakt, AMF Fastigheter
E-post: tina.landelius@amffastigheter.se
Tfn: 0722 - 35 32 69

AMF Fastigheter är ett av Sveriges största fastighetsbolag med 35 kommersiella fastigheter i Stockholm och Sundbyberg. Genom att utveckla och förvalta våra kontor, handelsplatser och kvarteren runtomkring bidrar vi till en levande och attraktiv stad. Fastighetsportföljen som AMF Fastigheter förvaltar har ett marknadsvärde om cirka 81 miljarder kronor. AMF Fastigheter är ett helägt dotterbolag till tjänstepensionsbolaget AMF. Läs mer på www.amffastigheter.se.