Mood-kvarteret förstärks av IKEAs nya kökspop-up

Nu tar Mood-kvarteret nästa steg i sin utveckling. Kort efter att Mood Stockholm fyllt fem år står det nu klart att IKEA väljer Mood-kvarteret för att premiäröppna en pop up-butik för kök. Efter sommaren erbjuds stockholmarna ett unikt showroom fyllt av köksexpertis och inspiration. Adressen för den tillfälliga butiken, som omfattar 355 kvadratmeter, är Regeringsgatan 65.

Den senaste tiden har flera spännande aktörer valt att etablera sig i Mood-kvarteret som fortsätter att utvecklas under hela 2017. Idag kan AMF Fastigheter som äger och förvaltar Mood-kvarteret meddela att besökarna från efter sommaren kommer kunna uppleva en helt ny form av köksbutik från IKEA. Det här är IKEAs allra första pop-up i Stockholms city och AMF Fastigheter välkomnar valet av plats.

– Det är så spännande att IKEA kommer till oss i Mood-kvarteret. Vi utvecklar en öppen och inspirerande plats med stark puls för mer liv i city. Att IKEA valt att öppna sin kökspop-up hos oss innebär att kvarterets starka läge förbättras ytterligare, säger Annika Ljungberg, marknadsområdeschef hos AMF Fastigheter.

Under 2017 utvecklas Mood-kvarteret ytterligare bland annat genom terrasseringar med nya restauranger längs Jakobsbergsgatan.

Vi vill vara på platser där människor rör sig och här i Mood-kvarteret kan kunderna enkelt nå oss samtligt som vi lär oss mer om hur människor vill möta IKEA på nya sätt. När vi nu öppnar denna pop-up mitt i hjärtat av city möter vi efterfrågan av IKEAs kök som vi vet finns hos stockholmarna, säger Håkan Svedman, landschef IKEA Sverige.

IKEAs pop-up håller öppet till slutet av februari 2018. Besökarna kommer att kunna planera och köpa kök med hemleverans och montering. Även tjänster som mätservice och installationsservice erbjuds. Dessutom finns sortimentet på IKEA.se tillgängligt för beställning med hemleverans. Den tillfälliga köksbutiken omfattar 355 kvadratmeter, att returnera eller att köpa med sig varor hem direkt kommer inte att vara möjligt – beställning och köp sker online.

– Just en pop up-butik för att testa nya sätt att möta kunder passar perfekt. De senaste fem åren har handlat om att bygga en brokig, inspirerande och levande miljö för att utveckla en plats där människor vill vara. Nu fortsätter vi att växa tillsammans med våra hyresgäster och besökare, avslutar Annika Ljungberg, marknadsområdeschef hos AMF Fastigheter.

Fakta IKEA Kök – en tillfällig köksbutik i centrala Stockholm

• Inspiration, köksplanering och köp av IKEA METOD med hemleverans
  • 355 kvadratmeter kommersiell yta
  • Hela IKEA.se sortimentet tillgängligt online med hemleverans
  • Inga returer av produkter eller möjlighet att ta med sig produkter direkt
  • Adressen är Regeringsgatan 65, en del av MOOD-kvarteret
  • Öppning efter sommaren, håller öppet i cirka sex månader
  • Fastighetsägare och hyresvärd är AMF Fastigheter

Fakta Mood-kvarteret i centrala Stockholm

• Mood Stockholm öppnade mars 2012
  •  Sedan öppningen har platsen utvecklats till en självklar mat- och shoppingdestination, som satt hela området på kartan, både för stockholmare och för turister.
  •  Mood Stockholm har 31 butiker inom service, mode och inredning, sex skönhetsaktörer och elva kaféer, barer och restauranger
  •  AMF Fastigheter äger tre fastigheter runt Mood Stockholm. Fastigheterna är belägna på Regeringsgatan, Malmskillnadsgatan, Mäster Samuelsgatan och Jakobsbergsgatan. Nu tar AMF Fastigheter ett helhetsgrepp om hela området och låter Mood Stockholms brokiga och levande identitet växa ut i hjärtat av Stockholm city.
  • Tillsammans med hyresgäster, Stockholms stad och andra fastighetsbolag utvecklas fastigheterna och den angränsande gatumiljön kontinuerligt till ett attraktivt kvarter som bidrar till ett levande city.

Cecilia Österholm, AMF Fastigheter
E-post: cecilia.osterholm@amffastigheter.se
Tel: 072-579 75 41

AMF Fastigheter är ett av Sveriges största fastighetsbolag med 39 kommersiella fastigheter i Stockholm och Sundbyberg. Genom att utveckla och förvalta våra kontor, handelsplatser och kvarteren runtomkring bidrar vi till en levande och attraktiv stad. AMF Fastigheter är ett helägt dotterbolag till pensionsbolaget AMF. Fastighetsportföljen som AMF Fastigheter förvaltar har idag ett marknadsvärde om drygt 55 miljarder kronor. Läs mer på www.amffastigheter.se