Netlight ny hyresgäst i Urban Escape

Netlight blir nästa hyresgäst att flytta in i Urban Escape-kvarteret. De flyttar in på plan 11 och tar ca 3500 kvadratmeter i det nya huset i korsningen Hamngatan/Regeringsgatan. Totalt är nu 80 procent av Urban Escape-kvarteret uthyrt. Netlight flyttar in i mars 2019 när hela kvarteret står klart.

Det prisbelönta management-och IT-konsultbolaget Netlight blir en del av Urban Escape. De är den andra hyresgästen att teckna avtal i det nya huset som just nu byggs längs med Regeringsgatan och Hamngatan i centrala Stockholm. Med Netlights etablering är nu 80 procent av Urban Escapes totala yta uthyrt och de flyttar in med 850 antal anställda i mars 2019.

– Den inspirerande miljön som Urban Escape erbjuder är väldigt lockande för oss. Kontoret ska vara ett hem för Netlight och spegla vår själ. Dit hör en vibrerande stadsmiljö och kvarterets kreativa och innovativa element. Det centrala läget är viktigt för att hemmet ska vara tillgängligt för både kunder och netlightare, säger Karolina Olofsson, Partner på Netlight.

I Urban Escape-kvarteret råder det högtryck. Den 23 mars invigdes den nya entrén vid Brunkebergstorg, nya takkrogen Tak och de två livsstilshotellen At Six och Hobo har redan fått kvarteret att sjuda av nytt liv. Totalt omvandlas 130 000 kvadratmeter i det största stadsutvecklingsprojektet i city sedan 1970-talet. Det nya huset som just nu byggs upp är av stor betydelse för utvecklingen av helheten av kvarteret och nu är tre av åtta plan uthyrda.

– Vi är otroligt glada och stolta över att Netlight, som har blivit utsedd till Sveriges Bästa Arbetsplats, flyttar till Urban Escape. Det är en väldigt spännande tid nu när vi börjar se mixen av företag och människor som fyller kvarteret. Det nya husets inbjudande arkitektur är en avgörande pusselbit i kvarteret och bidrar till ett mer levande city. Netlight blir ett fantastiskt komplement till området, säger Magnus Carlsson, försäljningschef, Urban Escape.

Urban Escape växer fram i kvarteret mellan Hamngatan, Regeringsgatan och Brunkebergstorg. Kvarteret består av fem hus, fyra gator, två torg och en galleria mitt i city. Newoffice har varit Netlights rådgivare i affären med AMF Fastigheter.

För ytterligare frågor kontakta:

Cecilia Österholm, AMF Fastigheter
E-post: cecilia.osterholm@amffastigheter.se
Tel: + 46 72 579 75 41

Fakta om Urban Escape Stockholm

• Mitt i centrala Stockholm ligger fem unika fastigheter som tillsammans skapar Stockholms mest spännande och kontrastrika kvarter – Urban Escape.
  • Totalt omvandlas 130 000 kvm i det är största stadsutvecklingsprojektet i city sedan 1970talet. Urban Escape ska förvandla city till en öppen, attraktiv och levande destination för företag, besökare, boende och stockholmare.
  • Urban Escape utökar fastighetsarean från befintliga 95 000 m² till cirka 130 000 m².
  • Urban Escape omfattar 62 000 m² för moderna och flexibla kontor, 29 000 m² för hotell och konferens, och 38 000 m² för handel och restaurang.
  • Utvecklingen av Regeringsgatan sker tillsammans med fastighetsbolagen Vasakronan, Pembroke och Hufvudstaden.
  • Byggperioden pågår från sommaren 2014 till våren 2019.
  • Det nya huset i korsningen Regeringsgatan/Hamngatan har ritats av danska Lundgaard & Tranberg och färdigställs av svenska Ahrbom & Partner Arkitektkontor. Husen i kvarteret har medvetet fått olika känsla och karaktär beroende på sin omgivning och funktion.
  • AMF Fastigheter gör även, den för Stockholm, helt unika satsningen att aktivera och tillgängliggöra kvarterets tak. Urban Escape utvecklar en unik takmiljö för Stockholm och Sverige med ett ca 2 500 kvm stort taklandskap. Tre tak kopplas samman med broar och bjuder på en 360 graders utsikt över Stockholm.
  • Urban Escape Stockholm växer fram i kvarteret mellan Hamngatan, Regeringsgatan och Brunkebergstorg. Här skapas kontorsplatser, hotell och bostäder tillsammans med handel, mötesplatser och restauranger.
  • Vid det ombyggda Brunkebergstorg finns lyxhotellet At Six och upplevelsehotellet Hobo samt restaurangen Tak. Dessa är utvecklade tillsammans med Nordic Choice Hotels och Petter A Stordalen.
  • Förutom kontor och bostäder kommer Gallerian ges ett helt nytt uttryck och en ny spännande form. Som en del av Urban Escape kommer Gallerian öppnas upp och bli mer levande, attraktiv och tillgänglig. Bland annat genom en ny entré från Brunkebergstorg.
  • Utvecklingen av Brunkebergstorg görs tillsammans med Stockholms stad och Stena Fastigheter (Hotell Sergel Plaza). Brunkebergstorg kläs i 1000 ton bohusgranit i olika format, bland annat Tossene Grå, och står färdigt i juni 2017.

AMF Fastigheter är ett av Sveriges största fastighetsbolag med 39 kommersiella fastigheter i Stockholm och Sundbyberg. Genom att utveckla och förvalta våra kontor, handelsplatser och kvarteren runtomkring bidrar vi till en levande och attraktiv stad. AMF Fastigheter är ett helägt dotterbolag till pensionsbolaget AMF. Fastighetsportföljen som AMF Fastigheter förvaltar har idag ett marknadsvärde om drygt 55 miljarder kronor. Läs mer på www.amffastigheter.se