Ny undersökning visar: AMF Fastigheters handelsplatser i topp när stockholmarna tycker till

AMF Fastigheters handelsplatser Fältöversten, Västermalmsgallerian och Ringen Centrum hamnar på första, andra respektive tredje plats i kategorin distriktscentrum när stockholmarna tycker till om sina favoritvaruhus och köpcentrum. Det visar en ny undersökning från Evimetrix. Undersökningen är genomförd via en webbenkät riktad till allmänheten i Storstockholm. Drygt 1 671 personer har uttalat sig om totalt 50 centrumanläggningar.

I kategorin distriktscentrum hamnar AMF Fastigheters handelsplats Fältöversten vid Karlaplan på första plats, följt av Västermalmsgallerian vid Fridhemsplan på andra plats och Ringen Centrum i Skanstull på tredje plats.

Att Fältöversten, Västermalmsgallerian och Ringen Centrum är med bland stockholmarnas favoritcentrum tycker vi såklart är jättekul! För oss är våra handelsplatser ett viktigt inslag i skapandet av levande stadsrum där människor vill vara, säger Henriette Johansson, chef för Stadsrum & Retail på AMF Fastigheter.

Handeln är en viktig del av AMF Fastigheters affärsstrategiska arbete.

Handelsplatserna är och kommer att fortsätta vara en viktig satsning för oss. Här kommer vi fortsätta att verka för en hållbar och anpassad utveckling av handeln i Stockholm city. Vi ser också att nya typer av koncept, ett varierat utbud av retail och service samt en mix av upplevelser på våra handelsplatser kommer att vara drivande i den utvecklingen, avslutar Henriette Johansson.

I takt med att restriktionerna lättar i pandemins spår ser flera nya satsningar för framtidens handel dagens ljus. Under 2022 sker flera spännande etableringar i AMF Fastigheters handelsplatser. Bland annat slår IKEA upp dörrarna till sitt första Cityvaruhus i Gallerian.

I kategorin Stockholmarnas favoritcentrum hamnade Täby Centrum på första plats och i kategorin citygallerior NK. Läs merhär.

Tina Landelius, presskontakt, AMF Fastigheter
E-post:tina.landelius@amffastigheter.se
Tfn: 0722 - 35 32 69

AMF Fastigheter är ett av Sveriges största fastighetsbolag med 35 kommersiella fastigheter i Stockholm och Sundbyberg. Genom att utveckla och förvalta våra kontor, handelsplatser och kvarteren runtomkring bidrar vi till en levande och attraktiv stad. AMF Fastigheter är ett helägt dotterbolag till pensionsbolaget AMF. Fastighetsportföljen som AMF Fastigheter förvaltar har idag ett marknadsvärde om cirka 73 miljarder kronor. Läs mer på www.amffastigheter.se