Nytt initiativ från fastighetsägare ska säkra hållbara leverantörer

Fastighetsbolag har länge brottats med att kunna bedöma sina leverantörers hållbarhetsarbete. Nu går aktörer i fastighetsbranschen samman i ett nytt initiativ för att underlätta för fastighetsbolag att säkra hållbara leverantörer.

Fastighetsbranschens Initiativ för Hållbara Leverantörsled (även benämnt som FIHL), initierades år 2020 i syfte att utveckla en samordnad leverantörsuppföljning och enat tillvägagångssätt för en effektiv uppföljning av hållbarhetsaspekter för leverantörer till fastighetssektorn.

– Det är intressant att tillsammans med andra fastighetsägare verka för en mer hållbar bransch. Vi har allt att vinna på samarbete i dessa frågor och vi ser fram emot att fler fastighetsbolag ansluter sig, säger Mats Höglund, inköpsansvarig på AMF Fastigheter.

Målet med samarbetet är att stärka branschens gemensamma hållbarhetsfokus och skapa synergier mellan olika aktörers hållbarhetsarbete. Hållbarhetsuppföljningen görs genom att samla in, konsolidera, strukturera och visualisera information i ett digitalt verktyg i syfte att bedöma leverantörernas hållbarhetsarbete.

– Hållbarhetsarbetet inom fastighetsbranschen är både viktigt och utmanande. Att på ett bra och effektivt sätt kunna följa upp och utvärdera våra leverantörer kommer att  driva detta arbete framåt säger Michael Eskils, hållbarhetschef på AMF Fastigheter.

Gemensamt för AMF Fastigheter och övriga medlemmar i initiativet är att de är fastighetsbolag med stora kommersiella fastighetsbestånd i Stockholmsregionen. Initiativet har sedan 2020 varit under utveckling. Nu är projektet redo att lanseras och fler fastighetsbolag bjuds in till att delta enligt en tydlig metodik som utgår från en gemensam enkätuppföljning. Syftet med samarbetet är att stärka branschens gemensamma hållbarhetsfokus och målsättningen är att kunna klassificera leverantörer och premiera de som ligger i framkant när det kommer till hållbarhetsarbete. Resultatet delas mellan anslutna medlemmar vilket förenklar och effektiviserar leverantörsuppföljningen.

Bakom initiativet står fastighetsbolagen AMF Fastigheter, Atrium Ljungberg, Corem Property Group, Fabege, Hufvudstaden och Humlegården. Hållbarhetsuppföljningen baseras på en systemplattform från leverantören Position Green.

AMF Fastigheter är ett av Sveriges största fastighetsbolag med 35 kommersiella fastigheter i Stockholm och Sundbyberg. Genom att utveckla och förvalta våra kontor, handelsplatser och kvarteren runtomkring bidrar vi till en levande och attraktiv stad. Fastighetsportföljen som AMF Fastigheter förvaltar har ett marknadsvärde om cirka 81 miljarder kronor. AMF Fastigheter är ett helägt dotterbolag till tjänstepensionsbolaget AMF. Läs mer på www.amffastigheter.se.