Pixelkonst blir stadsgalleri i Stockholmsverken

Idag intar konstnären Johan Karlgren, känd för många som Pappas Pärlor, det nya kvarteret Stockholmsverken på Södermalm. I kvarteret, på gårdar och fasader, har han lämnat både väl synliga och mer dolda pixelavtryck i ett temporärt stadsgalleri tillgängligt för allmänheten. Inspirationen är hämtad från dataspel och populärkultur med bland annat avbildningar på Super Mario.

Johan Karlgren ställer nu ut sin konst i Stockholmsverken på Södermalm. Här har han vävt ihop nya verk och gamla favoriter till en utställning som sträcker sig över kvarterets innergårdar och gaturum. Johan Karlgren skapar pixelverk som är inspirerade av dataspel- och populärkulturen. Hans pärlkonst, ofta i form av välkända figurer från film-, serie- och tv-spelsvärlden har lockat en stor följarskara på hans instagramprofil som heter just Pappas Pärlor.

Johan Karlgren har turnerat med sina pärlade verk i gatumiljöer över hela Europa och har ställt ut på gallerier i Stockholm och Paris. Han har också inrett spelbutiker och spelföretags kontor.

- Mitt mål att skapa en ”glitch i matrix”, när du går runt ett hörn eller sveper med blicken över en fasad vill jag att du ska få känslan att spelens fiktion har invaderat din vardag. Klassiska industrikvarter som Stockholmsverken är extremt tacksamt för det. Här har jag möjlighet att skapa oväntade inslag i stadsrummet som kan överraska och förhoppningsvis skapa lite glädje för de som rör sig här,säger Johan Karlgren.

Utställningen är temporär under hösten och består av några väl synliga verk men majoriteten har placerats ut på dolda platser. Tanken är att besökare får gå på upptäckfärd med möjligheten att leta rätt på dem själva. Några av verken har Johan Karlgren skapat under installationens gång och ställs därmed ut för första gången. Totalt ställs ca 15 verk ut.

-Dataspel är en stor del av Södermalms och Stockholmverkens identitet och kultur vilket gjorde det naturligt att skapa detta lekfulla samarbete där spelens värld får ta plats i stadsrummet. Det här är ett gammalt kvarter som håller på att vakna till liv och vi tror att det på många sätt ännu är outforskat. Därför är vi glada över att kunna bjuda på konst och lekfullhet som du själv får upptäcka i Stockholmsverkens kvarter, säger Per Helgesson, marknadsområdeschef Södermalm.

Stadsgalleriet sätts upp den 11 september, därefter är det öppet att ta del av för alla som bor, arbetar och rör sig i området.

Stockholmsverken håller också på att utvecklas till en ny matdestination. Sedan tidigare finns The Park Café, Gigafood och Bun Bun här. Ytterligare två restauranger kommer att öppna under hösten 2020.

Tina Landelius, presskontakt, 0722 - 35 32 69
tina.landelius@amffastigheter.se

AMF Fastigheter är ett av Sveriges största fastighetsbolag med 35 kommersiella fastigheter i Stockholm och Sundbyberg. Genom att utveckla och förvalta våra kontor, handelsplatser och kvarteren runtomkring bidrar vi till en levande och attraktiv stad. AMF Fastigheter är ett helägt dotterbolag till pensionsbolaget AMF. Fastighetsportföljen som AMF Fastigheter förvaltar har idag ett marknadsvärde om cirka 73 miljarder kronor. Läs mer på www.amffastigheter.se