Spelblomman får stadsutställning i Stockholmsverken, Södermalm

Pixelkonstnären Johan Karlgren, känd som Pappas Pärlor, har skapat en långsiktig stadsutställning i Stockholmsverken på Södermalm. I en av kvarterets innergårdar tar spelblomman plats i de gamla industrifönstren. Inspirationen är hämtad från olika folkkära speltitlar.

I september skapade Johan Karlgren ett uppskattat stadsgalleri i Stockholmsverken där han vävde in gamla och nya pixelverk i stadsrummet. Nu återvänder han för att skapa en långsiktig utställning kring en ikon i många tv-spel, blomman. Med inspiration från folkkära speltitlar skapas en exposé över spelblommans utveckling.

- Det är underbart att få göra något mer bestående för Södermalm. Blomman är symbolen för några av mina mest älskade spelupplevelser. Det känns sjukt kul att kunna ge dem en egen utställning och prova ett par olika blomsterarrangemang. Jag hoppas att de kan bidra till lite glädje och nostalgi i denna lite tyngre årstid, säger Johan Karlgren.

Johan Karlgren skapar pixelverk som är inspirerade av dataspel- och populärkulturen. Hans konst, ofta i form av välkända figurer från film-, serie- och tv-spelsvärlden har lockat en stor följarskara på hans instagramprofil som heter just Pappas Pärlor. Johan Karlgren har turnerat med sina pärlade verk i gatumiljöer över hela Europa och har ställt ut på gallerier i Stockholm och Paris. Han har också inrett spelbutiker och spelföretags kontor.

Blomutställningen blir ett långsiktigt inslag på Stockholmsverken. Besökare kommer se fler än 60 blomverk, uppställda i 6 ”blomsterarrangemang” utomhus i kvarterets gamla industrifönster.

- Vi har ett speciellt år bakom oss och vi vill bjuda de som bor, arbetar och rör sig i Stockholmsverken på något extra när året lider mot sitt slut. Därför landade vi i att ge Södermalm en lite speciell julblomma som speglar platsens lekfullhet. De här kvarteren andas dataspel och skapande och därför känns det jättekul att kunna ge en kort bild över spelblommans utveckling i våra gårdsfönster. Det blir ett trevligt farväl till ett tufft år och en övergång in i ett år som vi hoppas kan präglas av mer stadsliv i kvarter som vaknar till liv, säger Per Helgesson, marknadsområdeschef Södermalm.

Utställningen tas del av utomhus på innegården vid Rosenlundsgatan 29F, är kostnadsfri och öppen för allmänheten mellan klockan 7-18 på vardagar. På plats finns även delar av det stadsgalleri som Johan Karlgren skapade i september.

Stockholmsverken håller också på att utvecklas till en ny matdestination. Sedan tidigare finns The Park Café, Gigafood och Bun Bun här. Under hösten har Phil’s Burger och Gemla Vinbar öppnat.

För ytterligare frågor, kontakta
Marcus Hallberg, presskontakt, 08 – 600 68 87
marcus.hallberg@amffastigheter.se

Om Stockholmsverken
Stockholmsverken är ett av Södermalms klassiska industrikvarter i korsningen Rosenlundsgatan och Magnus Ladulåsgatan. AMF Fastigheter utvecklar platsen för arbete, möten och umgänge. Gatuplanen öppnas för cirka sex restauranger och caféer och kvarterens innergårdar kommer också att utvecklas och öppnas för allmänheten.