Stads- och fastighetsutvecklaren AMF Fastigheter blir en del av stadsrummet

I slutet av maj flyttar AMF Fastigheter in i nya kontorslokaler i Moodkvarteret i centrala Stockholm. Flytten går från ett mer traditionellt kontor, till att bli en del av den öppna mötes- och handelsplatsen Mood. Här vill AMF Fastigheter utmana föreställningen av vad ett kontor kan vara, och i förlängningen bli en bättre stads- och fastighetsutvecklare.

Den 27 maj öppnar AMF Fastigheter ett 1 400 kvm stort kontor i handels- och mötesplatsen Mood i centrala Stockholm. En del av kontoret kommer att vara öppet mot handelsplatsen. I kontorets öppna del, kallad Moodlabbet, finns plats för möten och idéutbyte, pop ups och events som till exempel konstutställningar. I denna del av kontoret finns även en poddstudio.

Vår vision har varit att utveckla Sveriges mest välkomnande kontor. En levande mötesplats där nya idéer kan testas och utvärderas och som bjuder in staden, samarbetspartners och kunder till samtal. I förlängningen hoppas vi att vår nya arbetsplats, genom den centrala placeringen och det utbyte den kan ge, gör oss till en bättre stads- och fastighetsutvecklare, säger Thomas Erséus, AMF Fastigheters vd.

AMF Fastigheters kärlek till staden har även fått ett rumsligt uttryck i det nya kontoret. Kulörer från Stockholms fasader, kyrkor och platser har fått färga det nya kontorets väggar och tak. Totalt används ett 30-tal kulörer i en noga avvägd färgsättning, bland annat Konserthusets blåa färg och Jakobskyrkans roströda. Flera av rummen har fått formen av hus, med snedtak och fönster, stuprännor och blomlådor. Gamla stans gränder har inspirerat delar av kontorets utformning och Marieviks postmoderna arv syns tydligt i ett av mötesrummen.

Dagens kontor behöver vara en plats som man vill åka till, som man längtar till. Självklart behöver då utformning, funktion och design anpassas för att kontoret ska bli en plats som människor vill vara på. Vi har lagt stor vikt vid att skapa en öppnare, nytänkande arbetsplats, där det ska vara enkelt att mötas och att samarbeta, men där möjligheten till arbetsro också finns. Vi har därför utformat olika arbetsmiljöer för olika typer av arbete, säger Hanna Mossfeldt, arbetsplatsstrateg på AMF Fastigheter och projektledare för flytten.

Designbyrån Merry Monday, som drivs av kontorscurator Mia Öhrn och inredningsdesigner Lena Nyholm, har utvecklat det nya kontoret. Arbetet började med ett strukturerat framsynsarbete och skapandet av en prototyp av framtidens kontor. Utöver att skapa en plats som speglar bolagets anda och kultur, har fokus varit på att utforma en plats där både fysiskt och psykiskt välmående står i centrum.

Vi är så glada och stolta över resultatet – ett “hjärnvänligt” kontor för välmående medarbetare. Det har varit ett komplext arbete, mycket mer än att designa ett nytt kontor. Utformningen av kontoret är sprunget ur det framtidsarbete som gjordes för att också bidra till att utveckla själva affären, säger kontorscurator Mia Öhrn på Merry Monday.

Om AMF Fastigheter & Mood:
AMF Fastigheter, som är ett helägt dotterbolag till tjänstepensionsbolaget AMF, är ett av Sveriges största kommersiella fastighetsbolag. Fastighetsportföljen, som omfattar 35 fastigheter i centrala Stockholm och Sundbyberg, värderas till ca 78 miljarder. Kontorsytorna uppgår till ca 455 000 kvm, vilket motsvarar drygt 70% av den totala arean.

Mood var AMF Fastigheters första stadsutvecklingsprojekt. Sedan 2011 har AMF Fastigheter utvecklat kvarteret och skapat ett av Stockholm citys mest attraktiva kontorskluster, en hub för tech- och finansbolag med 60 olika varumärken så som SEB, Volvo Cars och det digitala innovationshuset Epicenter. I hjärtat av Moodkvarteret, som ramas in av Malmskillnadsgatan, Mäster Samuelsgatan, Regeringsgatan och Jakobsbergsgatan, ligger handels- och mötesplatsen Mood. Mood fungerar ofta som en testbädd för nya koncept inom retail, restaurang, möten och service. Nu tar Mood nästa steg och inkluderar även arbetsplatsen för att ytterligare omfamna rollen som mötesplats i staden.

Fakta om det nya kontoret:
AMF Fastigheter nya kontor öppnar en våning upp från entréplan med ingång från Norrlandsgatan, i hjärtat av Mood i fastigheten Kv. Oxen Större. Kontoret ska utöver en arbetsplats fungera som en mötesplats och ett showroom för samtal och erfarenhetsutbyte, bland annat inom stadsutveckling, framtidens kontor och handel samt mer hållbara lokalanpassningar. Ytan uppgår till ca 1 400 kvm.

Om Merry Monday:
Designbyrån Merry Monday utmanar kontorsdesignmarknaden genom att kombinera design med hjärnforskning, ledarskap och affärsutveckling. För att skapa kontor som medarbetare vill åka till på tar byrån inspiration från platser som människor älskar att vara på, och vad den senaste ledarskapsforskningen visar är viktigt för medarbetare.

Med hjälp av en metod rekommenderad av Vinnova, spekulativ design, har Merry Monday tillsammans med AMF Fastigheter och Lena Lid Falkman, Handelshögskolan, gjort ett gediget framsynsarbete om framtidens kontor.

Merry Monday grundades 2021 av neuroledarskapskonsult Mia Öhrn från Handelshögskolan och inredningsdesigner Lena Nyholm när de såg att deras respektive expertis kunde möta efterfrågan på nya kontorslösningar som uppstått efter pandemin.

Tina Landelius, presskontakt, AMF Fastigheter
E-post: tina.landelius@amffastigheter.se