Stockholms Handelskammare flyttar in till Urban Escape

Med visionen att skapa den mest dynamiska mötesplatsen för ledare inom näringslivet och politiken samt bygga Europas bästa huvudstadsregion innan år 2035, är Stockholms Handelskammare en viktig arena. Nu flyttar Handelskammaren in på en ca 1 200 kvm stor yta i AMF Fastigheters nya citykvarter Urban Escape.

Stockholms Handelskammare som tidigare huserat på Brunnsgatan instiftades 1902 och är därmed Nordens äldsta handelskammare samt en av Sveriges äldsta och mest betydelsefulla näringslivsorganisationer. Nästa år flyttar Handelskammaren till nya kontorslokaler i Urban Escape, där de kommer att inta en tongivande och central plats i kvarteret om ca 1 200 kvm. Den nya mötesplatsen blickar ut över korsningen Hamngatan Regeringsgatan och är belägen i jämnhöjd med Gallerian-skylten på plan 5.

-Handelskammaren är en institution med stor betydelse för Stockholm. Det är med värme och glädje vi välkomnar dem till Urban Escape och en av stadens mest centrala platser. Kontoret kommer att bli en viktig mötesplats för opinionsbildare och beslutsfattare inom såväl näringsliv som politik och vi betraktar deras närvaro som ett väldigt positivt tillskott till kvarteret,säger AMF Fastigheters vd Mats Hederos.

Handelskammaren som sedan en tid tillbaka har arbetat med att transformera sitt varumärke och sin strategiska plattform menar att flytten till Urban Escape är ytterligare ett steg i rätt riktning.

-Vi vill bygga Europas bästa huvudstadsregion där staden, näringslivet och människorna samspelar. För oss är det viktigt att finnas på en plats som reflekterar det, en mångfacetterad, urban och öppen miljö där innovationsklimatet är gynnsamt och näringslivet framstående. Det tycker jag att vi har funnit i Urban Escape, berättar Andreas Hatzigeorgiou, vd för Handelskammaren.

Det nya kontoret rymmer cirka femtio medarbetare och är en modern, verksamhetsanpassad och flexibel arbets- och mötesplats som möjliggör för publika event samt dynamiska möten i stora och små grupper.

Handelskammaren flyttar till de nya lokalerna våren 2022.

Tina Landelius, presskontakt, AMF Fastigheter
E-post:tina.landelius@amffastigheter.se
Tfn: 0722 - 35 32 69

Hugo Mann, presskontakt, Stockholms Handelskammare