Månadsrapport oktober, 09-2023

I skrivande stund står bland de första hyresgästerna i andra etappens inflyttning i kv. Spitfire redo att flytta in. Inflyttningen av andra etappen pågår under den här veckan, med några hyresgäster varje dag som hämtar ut sina nycklar och därefter kommer med sitt flyttlass. Den tredje etappen kommer i nästa månadsskifte.

Jag har varit och tjuvkikat lite i några av lägenheterna, som ni kan se i nedan bild, och förutom den moderna, fräscha och ljusa känslan man får i alla våra lägenheter så fastnade jag särskilt för de lägenheterna med stora takterrasser – här kan hyresgästerna verkligen kunna njuta av vackra dagar. I bilden ser ni även den sedvanliga välkomstpåsen som vi tillsammans med Willy:s levererar. För den byggintresserade hyresgästen som har utsikt västerut kommer man med egna ögon kunna följa hela byggnationen av kv. Hercules, kanske är jag lite partisk men snacka om spännande vy!

På tal om kv. Hercules fortsätter schaktning under kommande månader, men byggaren har även påbörjat arbete med bottenplattan vilket består mycket av armering och betonggjutningar av det som ska bli garage och källare. Uthyrningen av kv. Hercules kommer påbörjas under första kvartalet 2024, precis som tidigare ungefär ett år före första inflyttning i kvarteret. För att få möjlighet att bli en av de första sökande till kvarteret ska man ställa sig i vår bostadskö.

Hotellrummen är inte riktigt klara än utan det blir troligare i november när själva byggnationen blir klar. Beroende på när i november så kan det hända att det dröjer till december innan första hotellgästerna kan få möjlighet att boka dessa rum, eftersom de ska möbleras och göras i ordning för att ge våra hotellgäster en upplevelse som möter deras förväntningar.

För den uppmärksamme Torslandaintressent som du som läser kanske är, kommer det eventuellt inte som en nyhet att bolaget omnämndes i ”Torslanda-Öckerötidningen” vecka 43. Om du missat artikeln finns den här https://e.tidningen.se/p/torslanda-ockerotidningen/2023-10-28/r/1/1/617/1113381, eller om du går in på ”www.tidningen.se” och letar dig fram till numret med datum 2023-10-28. I tider som dessa när man läser mycket om hur många stoppar sina byggplaner vad gäller bostäder känns det som en frisk vind att det inte stannar av helt och håller utan att det också finns bolag som står stabilt och vågar satsa på att genomföra sina planer. För mig är det en trygghet att de planer styrelsen tagit fram håller i olika konjunkturcykler, i linje med vår ambition att vara ett stabilt, långsiktigt värdeskapande bolag. En del av denna policy har varit att inte vara exponerad mot obligationsmarknaden, eftersom det är en hög risk.

Emilie Loft
emilie@amhult2.se