• Amido/

Amido får i uppdrag att bygga en integration för automatiserad hantering av access för Västra Götalandsregionens personal

Amido har fått förtroendet att vidareutveckla Västra Götalandsregionens (VGR) nuvarande lösning i tjänsten Alliera med en ny integration mot Katalogtjänst HSA. Syftet med den nya integrationen är att komplettera den existerande integrationen med Katalog i Väst (KIV) för att möta VGR:s behov av realtidsuppdaterad SITHS-kortinformation. Integrationen kommer möjliggöra att passerkortsinformation uppdateras var femte minut i stället för som tidigare en gång per dygn. Detta förbättrar både säkerheten och effektiviteten i regionens hantering av personal- och åtkomstuppgifter.

Med över 57 000 anställda är VGR Sveriges största arbetsgivare. VGR använder sedan 2015 Amidos tjänst Alliera för att hantera och styra medarbetarnas behörigheter och access till sina fastigheter.

Den nya lösningen från Amido gör det nu möjligt att hantera förändringar i realtid, vilket säkerställer att nyanställda kan få passerbehörigheter utan dröjsmål, och att accessen till fastigheterna alltid är uppdaterad och korrekt.

”Denna nya funktion innebär effektivisering av vårt administrationsarbete samt säkerställer direkt åtkomst till våra lokaler vid passerkortsbyte och nytt passerkort,” säger Karola Vilsson, Samordnare Lokalförsörjningsprocessen, Västra Götalandsregionen.

"Kvalitetsgranskad information från Katalogtjänst HSA är avgörande för VGR’s hantering av personaluppgifter. Genom att förkorta tiden för informationsuppdateringar bidrar vi till en enklare, effektivare och säkrare drift i VGR’s omfattande verksamhet", säger Patrik Simson, VD på Amido.

Amidos lösningar underlättar för stora organisationer som VGR att hantera komplexa säkerhetsbehov med enkelhet och flexibilitet. Genom denna integration hjälper Amido regionen att möta dagens krav på snabbhet och säkerhet.

Om Västra Götalandsregionen (VGR)

Västra Götalandsregionen ansvarar för hälso- och sjukvård, kultur, kollektivtrafik och regional utveckling i Västra Götaland. VGR styrs av politiska beslut som fattas av folkvalda politiker i styrelser och nämnder. Regiondirektörens uppdrag är att genomföra de politiska besluten tillsammans med Västra Götalandsregionens drygt 57 000 anställda.

Om Alliera

Alliera är en digital plattform som kan integrera majoriteten av passersystem och andra behörighetssystem som finns på marknaden. Förändringar och tillägg, såsom nya taggar eller behörigheter, görs i Alliera som sedan skickar vidare informationen till de integrerade systemen. Därmed kan alla behörigheter enkelt och effektivt hanteras på ett och samma ställe.

Patrik Simson, vd, patrik.simson@amido.se

Amido erbjuder lösningar för administration och hantering av behörigheter till passersystem, lås och andra elektroniska enheter till fastighetsägare, bostadsbolag, offentlig verksamhet och företag i Sverige och Norden. Bolaget grundades 2008, omsätter cirka 40 MSEK, har 39 medarbetare och huvudkontor i Göteborg. Amido AB är marknadsnoterat på Spotlight Stock Market (Ticker: AMIDO). www.amido.se