Amido kvartalsrapport Q2 2024

Stabilt kvartal med ökad nettoomsättning, minskade kostnader och ökad EBITDA

När vi stänger årets andra kvartal kan vi konstatera en fortsatt stabil tillväxt och ett kraftigt förbättrat rörelseresultat på en i övrigt något avvaktande marknad. Kostnadskontroll i kombination med en lojal kundbas resulterar i ett positivt resultat för det första halvåret.

Trots ett osäkert ekonomiskt klimat redovisar vi en fortsatt stabil tillväxt med en ökad nettoomsättning på 28% för det första halvåret. Vi växer vidare i takt med att en solid och trogen kundbas fortsätter att investera i våra produkter till sina fastighetsbestånd. Vår tillväxtstrategi med fokus på en lönsam tillväxt ligger fast - och med en stabil tillväxt i kombination med minskad kostnadsmassa - går vi från ett rörelseresultat på -2 MSEK till 2,4 MSEK jämfört med föregående år. Med ett gynnsammare ränteläge och indikationer på ytterligare räntesänkningar under hösten ser vi goda möjligheter till ökad investeringsvilja på marknaden för resterande del av året.

Intresset för Smart Passage är fortsatt stort och hittills i år har vi vuxit denna affär med 34% mot föregående år. Vårt senaste tillskott bland Smart Passage kunder är Heimstaden som vi nyligen gick ut med en pressrelease om. Heimstaden har beslutat att ansluta hela sitt bostadsbestånd med passersystem i Östergötland till Smart Passage. Totalt handlar det om 33 fastigheter och 3 345 lägenheter där Smart Passage automatiskt ger ambulans och räddningstjänst tillfällig behörighet till en fastighet vid larm.

Vad gäller vår produkt Opna har vi med Stena Fastigheter fått vårt första fastighetsbolag anslutet till plattformen. Tidigare i år beslutade Stena Fastigheter att ansluta sina ramavtalsentreprenörer till plattformen. Allt i syfte att skapa en ökad säkerhet och en effektiv hantering av behörigheter till sina fastigheter.

I kunder som Heimstaden och Stena Fastigheter har vi goda exempel på hur Amidos digitala plattform för automatiserad accesshantering tydligt bidrar till att skapa ett tryggt, säkert och hållbart samhälle. I oktober kommer vi att hålla ett kundevent i Stockholm med externa talare och paneldebatter just på detta tema - “Digitalisering för säkerhet och trygghet”.

Som jag skrev i föregående kvartalsrapport ser vi samarbeten som en fundamental förutsättning för en fortsatt stark tillväxt. Det handlar framför allt om långsiktiga samarbeten med kunder, återförsäljare och leverantörer av passersystem där vi identifierat ett ömsesidigt intresse och där samtliga parter är vinnare. Vi ser fram emot att inom en snar framtid presentera partnerskap där just ömsesidighet, synergier och goda relationer ligger till grund för samarbetet.

När du läser detta hoppas jag du haft en skön och avkopplande sommar! Vi på Amido har gjort vad vi kan för att ladda batterierna och ser nu med tillförsikt fram emot en händelserik höst!

Göteborg, 22 augusti 2024

Patrik Simson

April-juni 2024

• Nettoomsättning ökade 20 procent och uppgick till 8,8 (7,3) MSEK
  • Intäkter uppgick till 11,5 (10,4) MSEK
  • EBITDA uppgick till 1,2 (-3,0) MSEK
  • Resultat före skatt uppgick till -1,0 (-7,7) MSEK
  • Resultat per aktie uppgick till -0,04 (-0,29) SEK

Januari-juni 2024

• Nettoomsättning ökade 28 procent och uppgick till 17,5 (13,7) MSEK
  • Intäkter uppgick till 22,9 (19,9) MSEK
  • EBITDA uppgick till 2,4 (-2,0) MSEK
  • Resultat före skatt uppgick till -2,4 (-7,9) MSEK
  • Resultat per aktie uppgick till -0,09 (-0,29) SEK

Informationen är sådan som Amido är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014) samt lag (2007:528) om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-08-22 08:30 CET.

Patrik Simson, vd, patrik.simson@amido.se

Amido erbjuder lösningar för administration och hantering av behörigheter till passersystem, lås och andra elektroniska enheter till fastighetsägare, bostadsbolag, offentlig verksamhet och företag i Sverige och Norden. Bolaget grundades 2008, omsätter cirka 40 MSEK, har 39 medarbetare och huvudkontor i Göteborg. Amido AB är marknadsnoterat på Spotlight Stock Market (Ticker: AMIDO). www.amido.se