Nytt samarbete automatiserar hanteringen av digitala lås

I ett nytt samarbete mellan fastighetssystemleverantörerna Momentum, FAST2, Vitec och accessplattformen Amido har man tagit fram en lösning som automatiskt styr accessen till majoriteten av marknadens alla digitala lås. Genom en integration byggd på den öppna standarden fastAPI styrs accessen automatiskt via hyresavtalets giltighetstid. Först ut med den nya lösningen är Halmstads Fastighets AB.

Marknaden för digitala lås och access växer snabbt och mängder av leverantörer tillhandahåller lösningar för åtkomst till fastigheter, lägenheter och lokaler. Det innebär att fastighetsägare ofta har flera separata system som måste uppdateras varje gång ett avtal tecknas eller upphör. Risken är stor att man missar att ändra informationen. I värsta fall kan en boende som flyttat fortfarande ha tillgång till den nya hyresgästens lägenhet.

Samarbetet mellan fastighetssystemleverantörerna och Amido löser flera av dessa problem. Dels hanterar Amidos plattform huvuddelen av alla olika accesslösningar i ett gemensamt gränssnitt för fastighetsägaren, dels säkerställer integrationen med fastighetssystemet att all information uppdateras automatiskt så fort ett hyresavtal ändras.

Halmstads Fastighets AB, som sedan tidigare implementerat fastAPI, ser stor potential i lösningen. Magnus Johansson är en av deltagarna i den referensgrupp som arbetat med projektet.

– Denna integration medför inte bara förenklingar i administrationen, utan säkrar också upp hanteringen av access till våra objekt, säger Magnus Johansson.

Den nya integrationen bygger på fastAPI som tagits fram av bland andra Sveriges Allmännytta. Vitec, Momentum och FAST2 lanserade under 2020 en integration för automatisk felanmälan via smarta sensorer, även den med fastAPi som grund.

– Vi tror på öppna lösningar och samarbeten mellan leverantörer och detta projekt kommer resultera i ökad nytta för allas kunder, säger Johnny Berlic, vd på Amido AB.

– Tidigare gemensamma projekt har visat på stor framgång, bland annat en vinst i Business Arena Tech Awards. Därför känns det extra kul och väldigt spännande att få bygga vidare på den framgången och starta ytterligare ett samarbete. Vi är övertygade om att vi i dessa gemensamma samarbeten skapar stor kundnytta från start vilket även har möjligheter att utökas på sikt, anser FAST2, Momentum och Vitec i ett gemensamt uttalande.

Om Momentum
Momentum Software är ledande inom molntjänster för fastighetsbranschen. Med Momentums lättanvända webbaserade system är det enkelt för fastighetsägare att digitalisera och automatisera tidskrävande processer.
Momentum Fastighet hanterar uthyrning, förvaltning och utveckling av bostäder och lokaler. Plattformen är också navet för all kommunikation med hyresgästen genom hela kundrelationen. Momentum Energi samlar in, bearbetar och visualiserar energidata för analys och uppföljning.
Momentum har drygt 80 anställda på kontor i Stockholm, Falun och Malmö. Företaget växer snabbt med en skalbar affärsmodell byggd på återkommande abonnemangs-intäkter. Bland de drygt 200 kunderna ingår flertalet marknadsledande fastighetsbolag såsom Riksbyggen, Castellum, SBB och Örebrobostäder.

Läs mer: momentum.se

Om Vitec
Vitec är ledande inom Vertical Market Software i Norden. Vi utvecklar och levererar standardprogram för olika nischer. Vitec växer genom förvärv av välskötta och etablerade programvarubolag i Norden. Koncernens övergripande processer tillsammans med medarbetarnas djupa kunskap om kundens lokala marknad skapar goda förutsättningar för förädling och fortsatt innovation. Våra 975 medarbetare finns i Danmark, Finland, Norge och Sverige. Vitec är noterat på Nasdaq Stockholm och omsatte 1 313 Mkr år 2020.

Läs mer om oss på www.vitecsoftware.com

Om FAST2
FAST2 Affärssystem AB är en av Sveriges ledande leverantörer av affärssystem till fastighetsbolag. Med FAST2 får du ett affärssystem och en leverantör som sätter kunden i fokus. FAST2 ger kundens medarbetare rätt verktyg utifrån den roll och ansvar personen har. Detta ger effektiva processer och en organisation som kan frigöra sin fulla potential.
FAST2 har lång erfarenhet av fastighetsbranschen då de har funnits sedan 1996 och systemet har anor från mitten av 80-talet. Deras mission är att skapa fler digitala möjligheter för en fastighetsbransch i förändring

www.fast2.se

johnny@amido.se

Denna integration medför inte bara förenklingar i administrationen, utan säkrar också upp hanteringen av access till våra objekt.
Magnus Johansson
Vi tror på öppna lösningar och samarbeten mellan leverantörer och detta projekt kommer resultera i ökad nytta för allas kunder.
Johnny Berlic, vd på Amido AB.
Tidigare gemensamma projekt har visat på stor framgång, bland annat en vinst i Business Arena Tech Awards. Därför känns det extra kul och väldigt spännande att få bygga vidare på den framgången och starta ytterligare ett samarbete. Vi är övertygade om att vi i dessa gemensamma samarbeten skapar stor kundnytta från start vilket även har möjligheter att utökas på sikt.
FAST2, Momentum och Vitec i ett gemensamt uttalande.