• Amnode/

Amnode förtydligar – osäkert läge – bolagets rörelsekapital bedöms vara tillräckligt för de kommande tre månaderna.

Amnode AB (”Amnode”) offentliggjorde igår, den 23 april 2020, ett pressmeddelande om osäkerheten kring Amnodes finansiella situation till följd av den osäkerhet som råder för Amnodes kunder. Styrelsen bedömer, som framgår av gårdagens pressmeddelande, att det finns en stor osäkerhet att verksamheten inte kan finansieras i tolv månader framöver.

Amnode vill förtydliga att gårdagens pressmeddelande avser den stora osäkerheten i allmänhet i världen och för våra nordiska storkunder inom tunga fordon. Därmed är den löpande osäkerheten stor förutsättningarna för Amnode förändras veckovis. Framför allt avseende utvecklingen efter sommaren, Q3 och Q4 är svårbedömd, både avseende samhällets fortsatta stöd och våra kunders behov av Amnodes produktion allteftersom dom nu startar upp sina egna leveranser.

Bolagets åtgärder och det faktum att kunderna har börjat sin produktion och samhällets stöd innebär lättnader och ingen omedelbar kapitalbrist föreligger för Amnode, även om situationen är extremt osäker, svårplanerad och helt avhängig takten på Amnodes kunders ökning av produktionen de kommande månaderna och inför kvartal tre 2020 och vilken utvecklingskurva kundernas produktion landar på och sedan kan vidmakthålla med förhoppning om tillväxt igen.

Amnode återkommer med närmare information så snart sådan finns.

Bolagets delårsrapport för perioden jan-mars 2020 offentliggörs den 28 maj 2020.

Lars Save Frågor till Lars, 070 590 18 22