Delårsrapport Januari – september 2023

Sammanfattning av delårsrapport – koncernen

Tredje kvartalet - juli - september 2023

• Nettoomsättningen uppgick till 15,8 MSEK (17,8)
  • Rörelseresultat före avskrivningar EBITDA uppgick till -0,8 MSEK (0,8)
  • Rörelseresultatet uppgick till -1,5 MSEK (0,4)
  • Resultat efter skatt blev -2,5 MSEK (-0,0)
  • Resultat per aktie blev -0,61 SEK (-0,01)

Perioden - januari - september 2023

• Nettoomsättningen uppgick till 57,4 MSEK (55,0)
  • Rörelseresultat före avskrivningar EBITDA uppgick till 0,9 MSEK (2,3)
  • Rörelseresultatet uppgick till -1,0 MSEK (0,7)
  • Resultat efter skatt blev -2,6 MSEK (-0,5)
  • Resultat per aktie blev -0,76 SEK (-0,14)

Väsentliga händelser under kvartalet

• Inga väsentliga händelser har inträffat under perioden.

Händelser efter kvartalets utgång

• Inga väsentliga händelser har inträffat efter kvartalets utgång.

VD har ordet

Amnode fortsätter att navigera sin verksamhet i en omvärld med många och hastiga förändringar till viss del beroende på händelseutveckling i Ukraina, men också ett osäkert konjunkturläge i Europa. Den råvarubrist som rådde under 2021 och 2022 har hanterats genom uppstart av nya leverantörer i och utanför Europa. Materialflödet fungerar i dag bra även om det finns plats för förbättringar för vissa material.

Orderläget är fortfarande gott. Under innevarande år har vi fått en stor mixförskjutning mot elkraftindustri. En sektor vi tror kommer att utvecklas väl under lång framtid. Den ändrade produktmixen har dock inneburit en stor obalans i vår produktionsapparat. Under slutet av Q2 men framför allt under Q3 har vi lagt mycket resurser, personellt och investeringar, för att anpassa våra fabriker för den nya ordersituationen och de nya komponenterna som vi producerar. Det har tyvärr påverkat leveranserna under Q3 och gruppens lönsamhet i det korta perspektivet.

Arbetet med att ställa om produktionsapparaten har varit viktigt för att kunna följa europeisk elkraftindustrins expansion och vi räknar med att vi redan i Q4 skall se effekten av detta arbete.

Nettoomsättningen för Q3 minskade med 11,2 procent jämfört med samma period föregående år, vilket var lägre än ledningens förväntningar men förklaras till viss del av den ovan nämnda förskjutningen av produktmixen. För årets nio första månader ökade nettoomsättningen med 4,4 procent jämfört med samma period 2022 och vi räknar med en tillväxt i samma takt för resten av året.

Rörelseresultatet, EBITDA, försämringen, -0,8 MSEK (0,8) jämfört med föregående år, beror framför allt omställningen till den nya produktionsmixen och det produktionsbortfall som det har inneburit. Backloggen (sen leverans till kund) motsvarade som mest ett ordervärde på 5 MSEK. Från högsta nivån har ”backloggen” nu halverats och vi bör se ytterligare förbättringar under resterande del året.

Vi har ett högt och stabilt orderläge i båda fabriksenheterna. Vår utmaning gäller huruvida vi kommer att hinna följa våra nya kunder inom kraftsegmentet i deras expansion. I dag rekryterar och utbildar vi personal för att kunna fylla kompletta 2-skift. Vidare kommer verksamheterna i Gnosjö och Skultuna behöva göra investeringar i maskinpark för att möta den ökande efterfrågan.

De senaste åren har materielleveranser till våra båda fabriker varit ett bekymmer. I dag har vi ett nytt upplägg avseende inköp av råmaterial. Vi har säkrat upp framtida leveranser med 2 till 3 leverantörer av varje materialtyp. Våra leverantörer finns både i och utanför Europa. Detta minskar vår risk att stå utan råmaterial betydligt och vi hoppas nu att problemet hör historien till.

Koncernen har en fortsatt ansträngd likviditetssituation och ledningen följer detta noggrant. Vi kan notera att vårt arbete med att minska vårt klimat avtryck inte fått det focus vi önskat men under året. Men har vi ersatt vår oljepanna med fjärrvärme, minskat interna transporter mellan våra fabriker samt börjat ersätta äldre gasoldrivna ugnar med nya elugnar. Samtliga dessa åtgärder har/kommer minska vårt koldioxidavtryck. Vidare undersöker bolaget möjligheten att förse fabriken i Gnosjö med egenproducerad solel

Vi jobbar med ständiga förbättringar i verksamheterna och bolagen utvecklas, om än långsammare än önskat, i rätt riktning och vi ser med en viss försiktighet framtiden an. Det övergripande målet att skapa en stabil koncern med acceptabel lönsamhet ligger inom räckhåll.

Sam Olofqvist

För mer information eller frågor kontakta styrelsens ordförande

Lars Save
info@amnode.se