• Amnode/

Osäkerhet kring Amnodes finansiella ställning – risk att verksamheten inte kan finansieras i tolv månader framöver

Amnode AB (”Amnode”) har sagt upp samtliga leveransavtal med sina kunder till omförhandling, vilket varit nödvändigt för att säkra bolagets vinstintjäningsförmåga idag och framåt. Kunder som svarar för cirka 60 procent av bolagets försäljningsintäkter har gått med på att ingå nya avtal på för Amnode mer förmånliga villkor. Det pågår för närvarande diskussioner med flera kunder, däribland en av bolagets större kunder, och det är i dagsläget osäkert om bolaget kommer att kunna finansiera sin verksamhet i tolv månader framöver.

Amnode AB har under ett decennium brottats med en förlustbringande verksamhet i spåren av företagsrekonstruktioner, sammanläggningar, avvecklingar och nedläggningar. Som tidigare kommunicerats har styrelse och ledning senaste åren gjort stora framsteg, främst genom en ökad grad av automation och en ändrad produktmix samt en accelererad avveckling av olönsamma artiklar.

Omställningen har inneburit investeringar och ökade kostnader för uppstart av nya projekt. Något som också har kommunicerades i en svag Delårsrapport 2, jan-juni 2019, och som tär på tillgänglig rörelselikviditet för koncernen.

Omförhandlingar, inklusive avvecklingar och prishöjningar har skett löpande under våren och sommaren med framgång för bolaget. Omförhandlingarna har skett både avseende priser, volymer och leveransvillkor för en stor del av kundleveranserna.

Glädjande nog har Amnodes kunder, med få undantag, konstruktivt medverkat och kundavtal om cirka 40 MSEK i försäljningsvärde rullande 12 månader, motsvarande cirka 60 % av bolagets totala försäljning, har sagts upp och omförhandlats på för Amnode mer förmånliga villkor. De nya villkoren och ändrad produkt- och materialmix har så långt inneburit ca 10 %. Även ett antal flerårsavtal har ingåtts på viktiga fordonsartiklar.

Det återstår för närvarande diskussioner med ett antal kunder, däribland d bolagets största kund. Amnode har sagt upp det enda kvarvarande ramavtalet med bolagets största kund med 12 månaders uppsägningstid för omförhandling av villkor, volymer och priser. Förhandlingarna pågår och utgången är högst osäker, men helt nödvändig för Amnode. Med rådande avtal har Amnode inte råd att behålla detta för bolaget viktiga kundengagemang. Amnodes förhoppning är att bolaget i närtid kan klara att ingå omförhandlat avtal om villkor, volymer och priser med denna viktiga kund som svarade för ca 16 % av Amnodes försäljning under 2018.

Målet för Amnode är att skapa förutsättningar för en framtida tillväxt och därmed kunna säkra framtida leveranser för bolagets kunder med leveransprecision, kvalitet och lönsamhet för viktiga investeringar och vår bibehållna konkurrenskraft.

Förutom ovanstående har de konjunkturmässiga effekterna börjat synas i bolagets orderböcker de senaste veckorna. Osäkerheten ökar därmed och det förefaller sannolikt att omsättningen för koncernen kommer att minska de kommande 12 månaderna.

Utfallet av de lägre inkommande volymerna, effekten av de nya bättre avtalsvillkoren och utgången av förhandlingarna med den stora kunden är totalt sätt mycket svårbedömda.

Det är därmed osäkert om bolaget kommer att kunna finansiera sin verksamhet under de kommande tolv månaderna.

Amnode återkommer med närmare information så snart sådan finns.

Lars Save

Styrelseordförande

Frågor till Lars Save, 070 590 18 22

Denna information är sådan information som Amnode AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 11 november 2019 kl. 07.30 CET.