Ägarförändring i Inpac AB, Nordens största kontraktsförpackare

Report this content

Riskkapitalbolaget Amplico Kapital samt de två privata investerarna Thore Ohlsson och Mikael Kamras säljer huvuddelen av sina innehav i Nordens största kontraktsförpackare, Inpac AB i Lund. Ny majoritetsägare blir bolagets VD Lars Fredriksson. Företagsledningen kvarstår liksom tidigare som delägare i bolaget. Tillsammans äger VD och ledningen 91 procent efter transaktionen. Amplico Kapital, Thore Ohlsson och Mikael Kamras har varit ägare till bolaget sedan april 2004.

- Inpac har haft ett mycket lyckosamt år sedan ägarförändringen 2004. Nu när vi börjar känna oss säkra på att förbättringen i bolagets verksamhet är bestående känns det därför naturligt för ledningen att ta över huvudägarskapet för bolaget inför den fortsatta utvecklingen, säger Lars Fredriksson, VD på Inpac. Inpac omsätter ca 125 MSEK och har en unik kompetens att förpacka bl.a. läkemedel. I stort sett alla större läkemedelsbolag samarbetar idag med Inpac. Verksamheten bedrivs i förhyrda lokaler i Lund samt i S:t Olof, där förpackning av bl.a. te sker. - Amplicos roll som ägare är att snabbt genomföra de förändringar som krävs för att trygga en långsiktig överlevnad för de företag Amplico investerar i. Inpac som tidigare hade ekonomiska problem är idag ett starkt företag som utvecklas väldigt bra. Vår roll som huvudägare är därför över och vi är glada att kunna lämna över till Lars Fredriksson och ledningen, säger Håkan Hansen, partner på Amplico Kapital. Amplico Kapital, Thore Ohlson och Mikael Kamras kommer efter transaktionen att ha kvar mindre ägarandelar i bolaget, sammanlagt ca 9 procent. Vidare kvarstår både Thore Ohlson och Håkan Hansen som styrelseledamöter i Inpac.