Amplico investerar i en av norra Europas största leverantörer av storbildsskärmar

Report this content

Amplico Kapital AB har tillsammans med Göran Olsson investerat 17 Mkr i AV-Teknik Event Engineering. Bolaget är en ledande leverantör av storbildsskärmar av s.k. LED- och projektionsteknik till underhållningsindustrin samt till sport- och företagsevenemang.

I samband med att AV-Tekniks kapitalbas kraftigt förstärks blir Amplico Kapital AB ny huvudägare. Bolaget har hittills ägts av grundaren Roberth Fredriksson. Till ny styrelseordförande har utsetts Göran Olsson som också ingår i den nya ägargruppen. Göran Olsson har tidigare varit verksam som VD och företagare inom telekom och reklam.

”Vi kan nu helhjärtat satsa framåt sedan vår långsiktiga finansiering blivit säkrad tillsammans med gjorda återinvesteringar”, säger Roberth Fredriksson, VD på AV-Teknik.

Volvo, ishockey och konsertarrangemang
AV-Teknik beräknas under innevarande år omsätta ca 70 MSEK och har en unik kompetens att leverera attraktiva helhetslösningar för event-, sport- och nöjesarrangemang. Bland kunderna märks Volvo, Svenska Mässan, flera av Sveriges elitserieklubbar i ishockey och arrangörer av olika konserter, shower och turnéer. AV-Teknik har sitt huvudkontor i Göteborg och har försäljningskontor i Stockholm, Oslo och Köpenhamn.

Framtidsutsikter
”Vi ser en stor potential i AV-Teknik och är glada över att vi kan medverka till att stärka verksamheten. Vår huvudsakliga uppgift i det korta perspektivet är att skapa arbetsro och finansiell stabilitet i bolaget, samtidigt som satsningen framåt finansieras”, säger Håkan Hansen, investeringsansvarig på Amplico.

”Genom kapitaltillskottet och en stark ägarbild står AV-Teknik inför en expansion i en stark marknad. Det handlar om att fokusera kundarbetet så att vi både förbättrar lönsamheten och samtidigt utvecklar och breddar våra tjänster”, säger Göran Olsson.

Affären har starkt stöd från både kunder, leverantörer och anställda.