Amplico Kapital investerar i Silva Sweden AB

Report this content

Amplico Kapital investerar i Silva Sweden AB Amplico Kapital går in som huvudägare i Silva Sweden AB, en av världens främsta kompasstillverkare. Bolagets grundare, familjen Tillander, kvarstår dock som ägare. Silvakoncernen designar, utvecklar och producerar kompasser och instrument. Bolaget som grundades i början av 1930-talet, har idag omkring 300 MSEK i omsättning och har 230 anställda globalt. Efter att under de senaste åren ha renodlat verksamheten och fokuserat företaget mot produkter inom Outdoor och Marine går nu Silva in i en expansionsfas. - Genom att satsa på design och produktutveckling har vi skapat en plattform som tillåter oss att växa snabbare. Vi har idag en stark position både i Västeuropa och i Nordamerika via vårt helägda dotterbolag Brunton. Vi tar marknadsandelar i alla segment och det känns som om vi navigerat helt rätt under de senaste åren, säger Lars Gullikson VD och koncernchef på Silva. Med Amplico som ny huvudägare känner vi oss säkra på att kunna förverkliga våra expansionsplaner på ett tillfredsställande sätt, fortsätter Gullikson. - Silva är ett anrikt företag med ett otroligt starkt varumärke som vi är glada över att ha blivit ägare i. Vi är imponerade av den stora förändring som koncernen genomgått under de senaste åren. Bolaget står idag väldigt starkt för att fortsätta utvecklas väl, säger Mikael Olsson, partner på Amplico Kapital AB. För mer information: Lars Gullikson VD, SILVA Sweden AB, tel. 08-623 43 26, mobil 0706-23 73 06 Mikael Olsson, Amplico Kapital AB, tel. 031-10 54 58, mobil 0706-70 70 61 Om Silva Sweden AB Silvakoncernen består av moderbolaget Silva Sweden AB samt dotterbolagen Silva Ltd i Storbritannien, Silva France, Silva Deutschland, Silva Far East och Brunton i Nordamerika. Kärnverksamheten i Silvakoncernen är att designa, utveckla och producera kompasser för land och hav samt försäljning av kompasser, GPS och andra instrument för utomhusbruk, pannlampor, kikare samt övriga elektroniska navigationsinstrument. Silva omsätter idag omkring 300 MSEK och har 230 anställda globalt. Om Amplico Kapital AB Amplico Kapital AB är ett riskkapitalbolag som investerar ägarkapital i mogna företag som genomgått stora förändringsprocesser och där det finns en stor potential att fortsätta utvecklas. Bolaget som förvaltar en riskkapitalfond åt sjätte AP-fonden har sitt huvudkontor i Göteborg. Bland Amplicos nuvarande innehav finns: Network Technical AB, Jarowskij Enterprises AB och Inpac AB. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/07/01/20040701BIT20670/wkr0001.pdf