• Amuse/

Amuse – nästa generations skivbolag - tar in 15,5 miljoner dollar i en A-runda ledd av Lakestar och Raine Ventures för att förändra hur artister blir upptäckta och signade.

STOCKHOLM – 22:a maj, 2018 – Amuse, nästa generations skivbolag, meddelar idag att de har avslutat en 15,5 miljoner dollars A-runda ledd av Lakestar och Raine Ventures. Pengarna ska användas till att expandera verksamheten globalt.

Amuse skapar ett helt nytt sätt för artister att distribuera musik globalt och bli upptäckta:

• Amuse erbjuder gratis musikdistribution, vilket ger nya talanger möjligheten att släppa musik på plattformar såsom Spotify, Apple Music och Deezer. Artisterna behåller 100% av sina royalties och kan med hjälp av statistik följa sina dagliga framsteg och se hur deras musik konsumeras.
  • Amuse använder därefter data för att analysera musikkonsumtion och lyssnarvanor för att identifiera lovande talang.
  • Amuse har även förändrat skivkontrakten. När bolaget identifierar ny talang så signar de med licensavtal istället för med traditionella kontrakt, vilket innebär att artisterna får hjälp med storskalig marknadsföring samtidigt som de fortfarande själva äger sina verk.
  • Amuse fungerar som en partner till artisterna. Adel, en av bolagets första signade akter, släppte sin debutsingel via Amuses distribution i april 2017 och signades kort därefter till Amuses label. Nu har debutsingeln sålt platina, remixen har nått topp 50 i Sverige och uppföljaren har sålt guld.

Amuse grundades i Stockholm 2015 av ett team bestående av musik- och teknikexperter innefattande Diego Farias, Christian Wilsson, Jimmy Brodd, Andreas Ahlenius och Guy Parry. Bolagets styrelse inkluderar Edgar Berger, som tidigare var styrelseordförande och VD för Sony Music International, samt Jörg Mohaupt, som tidigare var styrelseledamot för Warner Music Group. Gordon Rubenstein, Managing Partner på Raine Ventures, tar plats i styrelsen som observatör.

– Det har skett en dramatisk förändring i hur musik skapas och produceras - en förändring som inte har synts hos de traditionella skivbolagen. Amuse kommer med en hållbar lösning på det här problemet samtidigt som vi förändrar skivkontrakten och demokratiserar artisters möjlighet att bli upptäckta, säger Diego Farias, medgrundare och VD på Amuse. Vi skulle inte kunnat hitta bättre partners än Lakestar och Raine Ventures. De kommer att vara viktiga supporters för att hjälpa oss i arbetet med att bygga vidare på vår framgång i Sverige och att förändra musikindustrin till det bättre.

– Vi är exalterade över Amuses vision om att förändra det traditionella skivbolaget med hjälp av teknologi och data - på liknande sätt som vårt portföljbolag Spotify har förändrat musikkonsumtionen, säger Dharmash Mistry, General Partner på Lakestar. Diego och hans team har förnyat varje steg i A&R-processen – allt från hur man hittar artister till en utveckling av den kommersiella modellen för att kunna vara artistvänliga, samt en förändring i hur enskilda låtar blir marknadsförda. Efter tidig framgång i Sverige så kommer denna investering att hjälpa modellens expansion i Europa och USA.

– Vi är glada över att bli partners med Amuse för att bygga upp en unik och transformerande plattform för nya artister, säger Gordon Rubenstein, Managing Partner på Raine Ventures. Nästa tillväxtfas kommer att föra Amuses banbrytande teknologi och skivbolagsservice till artister världen över och vi ser fram emot att stötta teamet genom att bidra med våra starka nätverk inom medie- och underhållningsindustrin.

Om Lakestar

Lakestar investerar i tillväxtstadium hos banbrytande, teknologibaserade företag drivna av exceptionella entreprenörer, främst i Europa och i USA. Lakestar och dess General Partners har tidigare investerat i Facebook, Spotify, Skype, Airbnb, Klarna, samt nu på senaste tiden i företag inkluderande, Algomi, GoEuro, Revolut, FiveAl och Harry’s. Lakestar har kontor i Berlin, London och Zurich och förvaltar 500 miljoner euro i deras två fonder.

Om The Raine Group

The Raine Group är en global handelsbank som fokuserar exklusivt på teknologi, media och telekommunikation. Bolaget har kontor i New York, San Fransisco, Los Angeles, London, Shanghai och Mumbai. Med en global räckvidd så fokuserar Raine på investerings- och rådgivningsmöjligheter där de skapar värde för portföljbolag och klienter med hjälp av industriexpertis och unika nätverk. För mer information, besök www.raine.com

Musikbolaget Amuse kombinerar tech för morgondagens artister med en passion för att främja den självständiga musikbranschen. Amuse erbjuder smidig digital distribution och artistmanagement, och kan genom sin AI-drivna algoritm förutspå framtida platinumsäljande hits på en global nivå. Amuse distribuerar åt hundratusentals artister, och i deras katalog ingår över 5000 låtar från artister som amerikanska indiesensationen Vundabar, platinumsäljande Yot Club och hypade rap/R&B-artisten 80purppp. Amuse grundades 2017 i Stockholm och har idag cirka 60 anställda på kontor och verksamhet i Norden, USA och Storbritannien.

Taggar: