Amuse lanserar Master Your Music - en AI-driven masteringtjänst

Musikbolaget Amuse lanserar idag sin AI-drivna masteringtjänst “Master Your Music”, som tidigare varit en dyr och långsam process för artister. Tjänsten ger ökade möjligheter för artister i olika stadier av sin karriär att skapa ett professionellt sound. Som en del av lanseringen erbjuder Amuse sina användare att mastra låtar för enbart 5 dollar styck.

Amuse lanserar idag sin nya AI-baserade masteringtjänst som är tillgänglig för samtliga av deras användare. Mastering av en låt eller ett album kan vara både en väldigt dyr och långsam process för artister, och med denna tjänst sänks trösklarna vilket markant ökar möjligheterna till att nå en gedigen professionell nivå i sina produktioner. Amuse nya masteringstjänst är ett resultat av ett tätt samarbete med norska musikstartupen Masterchannel, som används av ett flertal Grammyvinnande och platinumsäljande artister. Under lanseringen kan användarna använda masteringtjänsten för enbart 5 dollar per låt.

På Amuse tror vi starkt på att skapa likvärdiga möjligheter för alla artister, något som vi under senaste åren uppnått genom vår musikdistribution till alla branschledande streamingplattformar. Vi är stolta att kontinuerligt erbjuda nya möjligheter för artister att utveckla sina karriärer på sina egna villkor, som till exempel vår nya masteringtjänst, säger Erik Ljungqvist, CPO på Amuse i en kommentar.

AI är en del av Amuse kärna sedan bolaget grundades, dels via deras teknologi som används för att upptäcka morgondagens artister, samt deras uträkningar av förskottsutbetalningar av royalties. Att expandera med denna masteringtjänst är en naturlig utveckling av tillgängliga tjänster.

Lansering av denna AI-drivna masteringtjänst kommer kort efter Amuse lanserade Music Insights tidigare i år. Music insights ger artister en unik översikt på hur deras musik presterar på streamingplattformar, samlade på ett och samma ställe i Amuse-appen. Dessutom erbjuder Music Insights möjligheten att analysera användargenererat innehåll på sociala medier inklusive YouTube och TikTok. Detta hjälper artister att mäta sitt momentum och bygga en stark övergripande artisstrategi utifrån sin data, vilket gör Amuse till den ultimata plattformen för artister som vill sprida sin musik till en större publik.

Amuse ständiga expansion i form av signerade artister och möjligheter kring vad Amuse erbjuder sina artister bidrar på sikt till att göra Amuse till det ultimata musikbolaget för artister i olika stadier i sin karriär. Att samarbeta med Masterchannel är ett otroligt viktigt steg i denna strategiska riktning.

För mer information, hör av dig till:

Charlotte Norman, Corporate Communications Manager

charlotte@amuse.io, +46 732305087

Musikbolaget Amuse kombinerar tech för morgondagens artister med en passion för att främja den självständiga musikbranschen. Amuse erbjuder smidig digital distribution och artistmanagement, och kan genom sin AI-drivna algoritm förutspå framtida platinumsäljande hits på en global nivå. Amuse distribuerar åt hundratusentals artister, och i deras katalog ingår över 5000 låtar från artister som amerikanska indiesensationen Vundabar, platinumsäljande Yot Club och hypade rap/R&B-artisten 80purppp. Amuse grundades 2017 i Stockholm och har idag cirka 60 anställda på kontor och verksamhet i Norden, USA och Storbritannien.

Taggar: