Amuse lanserar Music Insights

Idag lanserar musikbolaget Amuse Music Insights, som ger större möjligheter för artister att bygga sin karriär på sina egna villkor. Genom Music Insights får artister tillgång till all data kring sin streamade musik, samt hur fans interagerar med musiken på TikTok och YouTube.

Amuse har snabbt etablerat sig inom både på den svenska och internationella musikindustrin som en utmanare till skivbolagsjättarna. Idag har de över två miljoner användare globalt, och är en av världens största distributörer av digital musik. Nu lanserar Amuse Music Insights, som ger artister unik översikt på hur deras musik presterar på streamingplattformar samt användargenererat innehåll på TikTok och YouTube. Denna data är avgörande för att bygga en stark och långsiktig strategi, vilket gör Amuse till den ultimata plattformen för artister som vill sprida sin musik till en större publik.

Möjligheten att följa och analysera sin musik på YouTube och TikTok, direkt i Amuse’s egna plattform, ger användaren kunskap om vilka sociala medier-videos deras musik är med i, antal visningar, gilla-markeringar och delningar. Datan kan enkelt jämföras mellan de olika plattformarna. Allt för ständigt ligga steget före och nå nya fans.

Artister kan jämföra hur deras musik presterar på de olika streamingplattformarna över olika tidsperioder, till exempel de senaste sju eller trettio dagarna, samt ställa in skräddarsydda tidsintervaller. Artister kan även jämföra den totala mängden streams och få en tydlig överblick av vilka låtar som presterat bäst direkt i Amuse plattformen. Genom Music Insights får artister även veta när de blivit tillagda i spellistor på Spotify och Apple Music, oavsett om de är kurerade, algoritmbaserade eller skapade av fans. Att kunna visualisera alla playlists i Music Insights ger artister oändliga möjligheter att utveckla sin strategi för kommande releaser.

Music Insights ger även utökad info utifrån deras”onelink”-tool, som visar hur deras fans har hittat musiken - vare sig det är genom artistens hemsida eller en specifik sociala medier plattform, vilket hjälper användaren att utvärdera resultatet av sin marknadsföring. Amuse är en av få musikdistributörer som erbjuder onelink-tool utan en tredje part.

"Music Insights är en helt ny lösning för artister där de kan se hur deras musik presterar på alla stora plattformar, och hur deras fans interagerar med den. Det skapar en gedigen grund för att kontinuerligt utveckla sin artiststrategi, något som är avgörande i en global musikbransch i ständig rörelse", kommenterar Erik Ljungqvist, Chief Product Officer på Amuse.

För mer information, hör av dig till:

Charlotte Norman, Corporate Communications Managercharlotte@amuse.io, +46 732305087

Musikbolaget Amuse kombinerar tech för morgondagens artister med en passion för att främja den självständiga musikbranschen. Amuse erbjuder smidig digital distribution och artistmanagement, och kan genom sin AI-drivna algoritm förutspå framtida platinumsäljande hits på en global nivå. Amuse distribuerar åt hundratusentals artister, och i deras katalog ingår över 5000 låtar från artister som amerikanska indiesensationen Vundabar, platinumsäljande Yot Club och hypade rap/R&B-artisten 80purppp. Amuse grundades 2017 i Stockholm och har idag cirka 60 anställda på kontor och verksamhet i Norden, USA och Storbritannien.

Taggar: