• Amuse/

Amuse och MIDiA Research presenterar rapport om artisters syn på framgång i den moderna musikindustrin

Report this content

Musikbolaget Amuse, som erbjuder distribution och närliggande tjänster till independent-artister världen över, släpper idag rapporten "Success Redefined - Sustainability from Chaos" i samarbete med den välrenommerade brittiska researchbyrån MIDiA Research. Rapporten undersöker hur moderna artister ser på definitionen av framgång och hur traditionella industrimått står sig i dagens föränderliga musiklandskap.

Streaming och sociala medier har omvandlat musikbranschen i grunden. I en värld där en enorm volym av släpp och personifierade algoritmer dominerar har de traditionella måtten på framgång, såsom topplistor och radioplaceringar, minskat i betydelse. För att förstå hur artister själva definierar framgång år 2024, har Amuse och MIDiA Research genomfört en studie där 450+ artister och musikskapare delat med sig av insikter om sina karriärer.

Vi började undersöka den exploderande independent-sektorn redan 2019 tillsammans med MIDiA, och presenterar nu vår tredje djupdykning i marknaden. I ett landskap där allt fler artister bygger karriärer på sina egna villkor vill vi lyfta blicken från de kommersiella faktorer som industrin traditionellt fokuserar på och istället undersöka hur artister själva ser på framgång, samt vilka typer av partners de föredrar att arbeta med, säger Sofia Green, Kommunikationschef på Amuse och fortsätter: Med hjälp av djupintervjuer och MIDiA:s globala undersökning av oberoende musikskapare och artister har vi kunnat skissa en modern bild av vad begreppet framgång faktiskt innebär idag.

Trots att definitionen av framgång blir allt mer individuell, identifierar rapporten fem universella karriärmål för artister: hållbarhet, erkännande, utveckling, livslängd och arv. Att kunna påverka människor med sin musik och bygga en långsiktig karriär ses som primära framgångsfaktorer av både professionella artister och fritidsmusiker, medan endast en av fem artister anser att berömmelse och att bli signad av ett skivbolag är viktigt.

År 2023 ville fler artister än någonsin skapa en artistkarriär, men mindre än 5% ger idag ut sin musik via traditionella skivbolag. Samtidigt är musikindustrins snabbast växande segment den så kallade post-label-artisten, det vill säga artister som lämnat skivbolagssamarbeten. På frågan om idealpartners föredrar artister, både professionella och fritidsmusiker, att arbeta med distributörer som även kan erbjuda finansiering och marknadsföringstjänster, följt av self-service-tjänster och independent-skivbolag. Endast 6% valde major-skivbolag.

Motsättningen mellan kommersiella faktorer, en snabbrörlig musikbransch och artisters kreativa mål har lett till en obeveklig ”always-on”-cykel. Branschens nuvarande syn på framgång, ofta byggd kring kortsiktiga mål knutna till bolags vinstintressen snarare än enskilda artister, har skapat en krävande systemisk cykel. Skivbolag och förläggare förväntar sig ofta snabb avkastning efter en ny release. Med mer musik än någonsin som distribueras, känner artisterna pressen att släppa oftare för att hänga med, samtidigt som de ska marknadsföra sig på sociala medier och engagera sig med sina fans. Med en sådan arbetsbelastning har de ofta lite eller ingen tid över för att utveckla sitt kreativa hantverk och uppnå det de själva ser som framgång.

Endast en av fem artister i undersökningen ser det som en framgångsfaktor att vara signad av ett skivbolag, vilket måste ses som ett stort skifte i branschen. Vi ser detta dagligen, både i Sverige och internationellt, när vi arbetar med framgångsrika artister som letar efter en mer flexibel partner, säger John Dahlbäck, Head of A&R på Amuse, och fortsätter: Amuse är ett starkt alternativ till den traditionella modellen. Med oss kan artister få den stöttning de behöver samtidigt som de behåller kontrollen över sina släpp, masters och sin kreativa frihet.

Under det senaste årtiondet har musikbranschens sätt att upptäcka talang, marknadsföra och utveckla artistkarriärer blivit alltför datafixerat och närsynt, vilket är skadligt för branschens livsnerv - musiken. Artister säljs till underpris och det har skapat ett dysfunktionellt kreativt-kommersiellt ekosystem, säger Keith Jopling, konsultchef på MIDiA Research.

Läs hela rapporten från Amuse och MIDiA Research här.

Sofia Green, Director of Communications
sofia@amuse.io

Amuse erbjuder sömlösa tjänster för den moderna musikbranschen. Bolaget grundades i Stockholm 2015 med en banbrytande syn på streamingerans växande independent- och DIY-sektor. Idag använder hundratusentals artister världen över Amuses öppna musikdistribution, medan bolagets label erbjuder skräddarsydd finansiering och tjänster till en kurerad lista av artister och managements.

Taggar: