• Amuse/

Lakestar leder investering på 3.5 miljoner Euro i det mobila skivbolaget Amuse och Edgar Berger fd VD på Sony Music Intl. tar plats i styrelsen

Report this content

Stockholm, 7:e December 2017 | Det svenska skivbolaget Amuse, med will.i.am i grundarteamet, meddelar idag att Edgar Berger, fd. ordförande och VD för Sony Music International, tar plats i styrelsen i samband med att man stänger sin Serie A investeringsrunda på 3.5 miljoner Euro. Dharmash Mistry, Partner på Lakestar och Jörg Mohaupt på Access Industries som också var den första som investerade i Amuse tar också plats i styrelsen. Utöver Lakestar så deltar även Jörg Mohaupt i investeringsrundan.

– Amuse nya och briljanta tjänst erbjuder global distribution och royaltyinsamling för alla osignade artister världen över. I egenskap av världens första mobila skivbolag fokuserar man speciellt på transparens. De första artister som man kontrakterat visar riktigt bra resultat. Diego och hans team har jobbat hårt för att få alla bitar på plats och är nu redo att ta nästa steg, säger Edgar Berger.

– Lakestar och Edgar brinner för den nya digitala musikscenen och den passionen passar perfekt med vår. Edgar är en stark ledare med massor av erfarenhet av den globala musikmarknaden, den erfarenhet kommer vara jätteviktig för oss när vi påbörjar vår internationella expansion. Vi ser fram emot att få jobba med Edgar och Lakestar mot vår gemensamma vision, säger Diego Farias, VD på Amuse.

Amuse erbjuder en helt kostnadsfri app som artister kan använda för att publicera musik på en rad digitala plattformar. Användaren har sedan full tillgång till lyssnarstatistik och utbetalningar. Genom att analysera data kring lyssningar på artister som publicerat via appen kan Amuse hitta intressanta och kommande artister. I nästa steg erbjuder de utvalda artister ett partnerskap där de hjälper artisterna att ta nästa steg i karriären. Alla avtal med artister är licensiering av musik och artisten själv behåller alltid full äganderätt till sina verk.

Musikbolaget Amuse kombinerar tech för morgondagens artister med en passion för att främja den självständiga musikbranschen. Amuse erbjuder smidig digital distribution och artistmanagement, och kan genom sin AI-drivna algoritm förutspå framtida platinumsäljande hits på en global nivå. Amuse distribuerar åt hundratusentals artister, och i deras katalog ingår över 5000 låtar från artister som amerikanska indiesensationen Vundabar, platinumsäljande Yot Club och hypade rap/R&B-artisten 80purppp. Amuse grundades 2017 i Stockholm och har idag cirka 60 anställda på kontor och verksamhet i Norden, USA och Storbritannien.

Taggar: