• Analog Devices/

Analog Devices integrerade transceiver och stöttande ekosystem driver nästa generations programvarudefinierade radiokonstruktioner

-       RF Agile Transceiver ger upp till tre gånger bättre brusprestanda jämfört med konkurrenterna och minskar markant BOM-kostnaden.

-       Designsats, FPGA snabb prototypframtagningsmiljö kortar konstruktionstiderna och minskar riskerna.

NORWOOD, Mass.Analog Devices, Inc. (NASDAQ: ADI), en ledande global leverantör av högpresterande halvledare för signalbehandling, introducerade idag en revolutionerande lösning för programvarudefinierade radiotillämpningar (SDR). Utformad för att låta programmerbara radiotillämpningar som arbetar över ett brett spann av moduleringsscheman och nätverksspecifikationer, såsom försvarselektronik, instrumentutrustning och kommunikationsinfrastruktur för, erhåller nya AD9361 RF Agile Transciever förstklassiga prestanda, hög integration, bredbandsfunktion och flexibilitet.  AD9361 stöds av flera olika designresurser för att snabba upp tiden till marknaden inklusive en sats för programvarukonstruktion och FMC (FPGA Mezzanine Card) för snabb utveckling av programvarudefinierade radiolösningar.  För mer information, se på videofilmer här: www.analog.com/ad9361rftransceiver.

"AD9361 Agile Transciever" är en komplett RF-transciever i en enda krets – det är en RF-arkitekts dröm", sade Matt Ettus, VD på Ettus Research™, ett National Instruments-företag.  "Vi har kombinerat AD9361 med ett Xilinx Spartan-6 FPGA USB 3.0-gränssnitt och omfattande programvarusupport för att skapa en av branschens mest lättanvända och mest flexibla mjukvarudefinierade radiolösningar."

AD-FMCOMMS2-EBZ-FMC-kortet ger konstruktörer tillgång till en snabb prototyputvecklingsmiljö som stöder flera kommunikationsprotokoll, inklusive de mest licensierade och olicensierade banden.

"Programmeringsflexibiliteten och konfigurationsmöjligheterna i AD9361 kombinerat med flexibiliteten i en lågeffekts programkonfigurerbar radio och dess lilla fotavtryck ger nya nivåer av designmångsidighet", säger Sam Fuller, chief technology officer på Analog Devices.  "Den här teknikutvecklingen stöds av ett lika avancerat utbud av stödfunktioner för utveckling av kundernas ekosystem för att minimera tiden till marknaden och minska riskerna med projektet."

Om AD9361 RF Agile Transceiver

AD9361 arbetar över ett frekvensområde på 70 MHz till 6 GHz och är en komplett radiodesign som kombinerar flera funktioner i en enda krets. RF Agile-transcievrarna integrerar en RF-frontände, en flexibel basbandssektion för blandade signaler, frekvenssyntetisatorer, två analog-till-digital-omvandlare och två direktomvandlande mottagare som förenklar konstruktion och sänker materialkostnader. AD9361 stöder kanalbandbredder från under 200 kHz upp till 56 MHz och är väldigt programmerbar samtidigt som den erbjuder det största dynamikomfånget på marknaden idag.

Två oberoende direktomvandlande mottagare har toppmoderna brusvärden och linjäritet. Varje mottagande undersystem omfattar oberoende automatisk förstärkningskontroll, dc-offset-korrigering, kvadraturkorrigering och digital filtrering, vilket eliminerar behovet av dessa funktioner i det digitala basbandet. AD9361 har också flexibla manuella förstärkningslägen som kan styras externt.

Två A/D-omvandlare med hög dynamisk räckvidd per kanal digitaliserar mottagna I- och Q-signaler och skickar dem sedan genom konfigurerbara decimeringsfilter och 128-stegs FIR-filter som ger en 12-bitars utsignal vid lämplig samplingsfrekvens. Sändarna använder en direkt omvandlingsarkitektur som uppnår hög moduleringsnoggrannhet med ultralågt brus.

AD9361-konstruktionsresurser tillgängliga: Programutvecklingssats och FMC-kort

Tillsammans med FPGA mezzanine-kort kan ADI erbjuda ett brett utbud av AD9361-utvecklingsresurser, inklusive Gerber-filer, kodreferenser, Linux-exempeltillämpningar och drivrutiner och utvecklingssupportpaket, som kan laddas ned.

Pris, tillgänglighet och kompletterande produkter

Artikelnummer Provtillgänglighet Produktionstillgång Pris per st. vid 1000 st. Förpackning
AD9361 N N $ 175 10 mm x 10 mm 144-ball CSPBGA
AD-FMCOMMS2-EBZ FMC Board N N $ 750 Snabbt prototypfram-tagningssystem

AD9361 RF Agile Transceiver passar bra tillsammans med ADL5521 och ADL5523 lågbrusförstärkarna, AD9548 klocknings-IC; ADP2164 dc-till-dc-regulator, såväl som ADP1755 och ADP5040 regulatorerna  med lågt bortfall.

PRESSKONTAKT:

Colleen Cronin

Analog Devices, Inc.

colleen.cronin@analog.com

Andrew MacLellan

Porter Novelli

andrew.maclellan@porternovelli.com

Analog Devices

Innovation, resultat och högsta kvalitet är de grundprinciper som har gjort Analog Devices till ett av de företag som har den långvarigt starkaste utvecklingen i teknikbranschen. Analog Devices är i branschen erkänt världsledande inom dataomvandling och signalkonditionering. Företaget har mer än 60 000 kunder med så gott som alla typer av elektronisk utrustning. Analog Devices har sitt huvudkontor i Norwood, Massachusetts, och har konstruktions- och tillverkningsanläggningar över hela världen. Analog Devices ingår i S&P 500 Index.