ANALOG DEVICES MEMS-TEKNIK DRIVER WITHINGS PULSAKTIVITETSSPÅRARE

Analog Devices, Inc.  en global ledare inom högpresterande halvledare för signalbehandlingstillämpningar lanserade idag ADXL362 MEMS-accelerometern som finns integrerad i pulsaktivitetsspårare utvecklade av Withings, ett företag som konstruerar smarta produkter och appar som hjälper folk till bättre hälsa och välmående. Pulsaktivitetsspåraren är ett verktyg i fickformat som hjälper användarna nå sina personliga hälso- och fitnessmål.

Den har flera övervakningsfunktioner, från registrering av antalet steg och tillryggalagt avstånd, till beräkning av antalet förbrända kalorier, pulsmätning och mätning av sömnkvaliteten.

"Withings pulsaktivitetsspårare hjälper dig förstå och analysera din fitnessnivå, vilket är det första steget i att förbättra den. Kvaliteten hos Analog Devices MEMS-rörelsedetekteringsteknik som vi lyckats bygga in i denna lilla enhet och den exceptionella batteritid den tillhandahåller, gör den till den perfekta partnern för en hälsosam livsstil", sade Eric Carreel, VD för och medgrundare av Withings.

Withings behövde teknik för en högpresterande lösning kombinerad med ultralåg strömförbrukning för en längre batteritid och utökad användarautonomi.  Analog Devices ADXL362 MEMS-accelerometern är branschens mest strömsnåla enhet och var därmed ett bra val.

För mer information om Analog Devices ADXL362, besök www.analog.com/ADXL362

För mer information om Withings pulsaktivitetsspårare, besök: http://www.withings.com/en/pulse

Den 3-axliga digitala ADXL362 MEMS-accelerometern förbrukar mindre än 2 µA vid 100 Hz-utdatafrekvens och 270 nA i ett uppvakningsläge med långsammare sampling, vilket ger en många gånger lägre strömförbrukning jämfört med konkurrerande MEMS-accelerometrar. MEMS-accelerometern har en aktivitetsdetekteringsfunktion som skiljer mellan olika typer av rörelser och förhindrar att sensorn slår på systemet när det inte behövs, vilket annars förbrukar batterikraft i onödan.

Om Analog Devices

Innovation, resultat och högsta kvalitet är de grundprinciper som har gjort Analog Devices till ett av de företag som har den långvarigt starkaste utvecklingen i teknikbranschen. Analog Devices är i branschen erkänt världsledande inom dataomvandling och signalkonditionering. Företaget har mer än 60 000 kunder med så gott som alla typer av elektronisk utrustning. Analog Devices har sitt huvudkontor i Norwood, Massachusetts, och har konstruktions- och tillverkningsanläggningar över hela världen. Analog Devices ingår i S&P 500 Index. För mer information, besök:  http://www.analog.com

För att följa ADI:s nyhetsflöde:  http://www.analog.com/en/homepage/news.html

Följ ADI på Twitter på http://www.twitter.com/ADI_News