Branschens snabbaste 18-bitars SAR A/D-omvandlare lanseras

Analog Devices, Inc. (NASDAQ: ADI) presenterade idag en 18-bitars PulSAR® A/D-omvandlare med 5-MSPS genomströmning vilket är dubbelt så snabbt som någon tillgänglig SAR-omvandlare (Successive-Approximation Register). Med sin branschledande genomströmning, klassbästa bruströskel och höga linjäritet, har AD7960 PulSAR A/D-omvandlaren utformats för svagströms signalkedjor, multiplexade system som digital röntgen och översamplingstillämpningar, inklusive spektroskopi, MRI-gradientstyrning och gaskromatografi.

Till skillnad från andra 18-bitars A/D-omvandlare som offrar effekt och precision för att uppnå högre samplingsfrekvenser, förbrukar AD7690 bara 39 mW vid 5 MSPS och är optimerad för utmärkt DC-linjäritet (+/- 0,8 LSB INL) och AC-prestanda (99 dB SNR) även vid full genomströmning. Den nya omvandlaren har också en klassledande bruströskel (22,4 nV/√Hz) i förhållande till dess fullskaliga ingång, vilket i kombination med ett litet format hjälper konstruktörer uppfylla krav på utrymme, värmeledningsförmåga, strömförbrukning och andra viktiga konstruktionsutmaningar gemensamma för högkanalstäthetssystem.

Idag presenterade Analog Devices även AD7961 – en 16-bitars PulSAR A/D-omvandlare, som uppnår utmärkta SNR-prestanda (signal-till-brusförhållande) (95,5 dB) och INL (+/- 0,2 LSB INL) vid 5-MSPS.

• Ladda ned datablad, se videon, beställ prover och utvärderingskort:  http://www.analog.com/AD7960
  • Kretsar från Lab Reference Design:CN0277 hög precision, 18-bitars, 5-MSPS, svagströms signalkedja för datainhämtning:

AD7960 och AD7691 PulSAR A/D-omvandlare riktar sig mot datainhämtningssystem

AD7961 och AD7960 PulSAR A/D-omvandlarna tillhandahåller en stiftkompatibel väg för uppgradering/nedgradering för 16- och 18-bitars datainhämtningstillämpningar inom instrumentering och sjukvård. De inkluderar ett flexibelt, lågbrusigt LVDS-gränssnitt (Low-Voltage Differential Signaling) som överför data kretsen i hastigheter upp till 300 MHz.

Tillhörande utvärderingsverktyg såsom referenskretsar, utvecklingssatser och FPGA-mezzaninekort innehåller all HDL-kod och drivrutiner för enkel integration med FPGA:er och stöder snabb utveckling i en förenklad konstruktionsmiljö.

Prissättning och tillgång

Produkt VaruprovTillgänglighet/full produktion Upplösning SNR(typ) Temperaturintervall Styckepris vid 1 000 st Förpackning
AD7960 NU 18-bitars 99 dB -40oC till 85oC $31,00 5 mm x 5 mm32-lednings LFCSP
AD7961 NU 16-bitars 95,5 dB -40oC till 85oC $21,00 5 mm x 5 mm32-lednings LFCSP

AD7960 kan användas med ADA4897 svagströms, rail-to-rail-utgångsförstärkaren, AD8031 rail-to-rail I/O-förstärkaren och ADR4540 eller ADR4550-spänningsreferenserna för att tillhandahålla en komplett svagströms-signalkedja med hög precision.

Följ ADI på Twitter på http://www.twitter.com/ADI_News

Om du vill prenumerera på Analog Dialogue, ADI:s tekniska månadstidskrift, besök följande webbsida:  http://www.analog.com/library/analogDialogue/

PulSAR är ett registrerat varumärke som tillhör Analog Devices, Inc

KONTAKTER:

Grainne Murphy

Analog Devices, Inc.

Tel: +353 61-495540

E-post: grainne.murphy@analog.com

Andrew MacLellan

Porter Novelli

Tel: 617-897-8270

E-post: andrew.maclellan@porternovelli.com

Om Analog Devices

Innovation, resultat och högsta kvalitet är de grundprinciper som har gjort Analog Devices till ett av de företag som har den långvarigt starkaste utvecklingen i teknikbranschen. Analog Devices är i branschen erkänt världsledande inom dataomvandling och signalkonditionering. Företaget har mer än 60 000 kunder med så gott som alla typer av elektronisk utrustning. Analog Devices har sitt huvudkontor i Norwood, Massachusetts, och har konstruktions- och tillverkningsanläggningar över hela världen. Analog Devices ingår i S&P 500 Index.