Allmänheten om kärnkraft hösten 2014

Report this content

Sju av tio svenskar tror att svenska kärnkraftverk är säkra när det gäller risken för olyckstillbud. 68% av svenskarna anser att vi ska fortsätta att använda de reaktorer som finns idag.

Det visar en en nationell opinionsundersökning som genomförts av Novus på uppdrag av Analysgruppen vid Kärnkraftssäkerhet och Utbildning AB, KSU, under perioden 23-28 oktober 2014. Undersökningen genomförs varje halvår och har liknande data sedan februari 2007. Drygt tusen personer i den svenska allmänheten tillfrågades i denna webbaserade undersökning.

Undersökningen visar att män är fortsatt mer positiva till kärnkraft än kvinnor samt att äldre personer är något mer positiva än yngre. Samma tendens har funnits under lång tid. 20% av de svarande ville i oktober 2014 avveckla kärnkraften genom politiska beslut. 36% vill vid behov ersätta befintliga svenska kärnkraftsreaktorer med nya.

Var tredje svensk blir ibland orolig vid tanken på kärnkraft, andelen som oroas ofta har dock gått ned sedan förra undersökningen och det är något färre som känner en djup oro. Av de som oroas är 60% oroliga för effekterna av en potentiell olycka, 23% av frågor kring avfallshantering och slutförvar, och 15% för kärnkraftverk i andra länder. Endast 2% är oroliga för åldrande kärnkraftverk. Störst osäkerhet råder när det gäller kärnkraft i Ryssland jämfört med Sverige och övriga världen.

- Kärnkraftverk anses fortsatt som säkrast i Sverige, säger Viktor Wemminger på Novus.

Drygt hälften av de intervjuade säger sig ha hört eller sett något om kärnkraft den senaste tiden. Av dem har var femte blivit mer positivt inställd till kärnkraft jämfört med tidigare. Samtidigt svarar 67% av dem att de inte påverkats alls i sin uppfattning.

- Vår undersökning görs varje halvår sedan 2007. Den pekar på relativt små förändringar i den allmänna opinionen efter den japanska kärnkraftsolyckan i Fukushima, säger Mattias Lantz, ordförande för Analysgruppen som beställt undersökningen. Sammantaget finns en liten ökning i andelen positivt inställda till kärnkraft sedan förra undersökningen, men mer tydligt är att andelen osäkra ökar i nästan samtliga frågor.

Kärnkraftsäkerhet och Utbildning AB, KSU, bildades 1972 av de svenska kärnkraftsföretagen. Huvuduppgiften är att kompetenssäkra medarbetare vid svenska kärnkraftverk. KSU samlar in och analyserar drifterfarenheter vid kärnkraftverk världen över.

Analysgruppen vid KSU har sedan 1997 följt den svenska opinionen angående kärnkraft. Denna rapport visar på vad den svenska allmänheten sett eller hört om kärnkraft den senaste tiden samt hur de påverkats på grund av detta. Undersökningen har genomförts med hjälp av webbintervjuer i Novus slumpmässigt rekryterade Sverigepanel. Totalt har 1006 intervjuer med den svenska allmänheten genomförts under perioden 23–28 oktober 2014.

email: analysgruppen@ksu.se

tel: 0730 - 454 384

Kärnkraftsäkerhet och Utbildning AB, KSU, bildades 1972 av de svenska kärnkraftsföretagen. Analysgruppen inom KSU har under lång tid följt den svenska opinionen angående kärnkraft. Den här rapporten visar vad den svenska allmänheten tycker Sverige borde göra med sin kärnkraft.

Taggar:

Citat

Vår undersökning görs varje halvår sedan 2007. Den pekar på relativt små förändringar i den allmänna opinionen efter den japanska kärnkraftsolyckan i Fukushima. Sammantaget finns en liten ökning i andelen positivt inställda till kärnkraft sedan förra undersökningen, men mer tydligt är att andelen osäkra ökar i nästan samtliga frågor.
Mattias Lantz