Radioaktivitet blir vacker musik

Report this content

KSU, Kärnkraftsäkerhet och utbildning AB, har i ett unikt samarbete tillsammans med forskare på joniserande strålning vid KTH och musikkonstnären Axel Boman skapat musik av radioaktivitet. Genom att utnyttja flera sinnen så blir det lättare att förstå joniserande strålning. KSU arbetar med utbildning av personal på de svenska kärnkraftverken och med att sprida fakta till allmänheten. Detta samarbete är ett sätt att höja kunskapen om joniserande strålning vilket är aktuellt, inte mist med tanke på olyckan i Japan.

Problemet är inte att det saknas information om strålning - problemet är att den information som finns är oerhört abstrakt och ofta svår att ta till sig. Filmen är ett sätt att konkret, eller till och med lekfullt, närma sig strålning med ytterligare ett sinne.

Musikkonstnären Axel Boman medverkar för att vi ville göra något helt nytt - något som ingen gjort förut. Vi frågade oss om det går att göra musik av strålning och det visade sig vara möjligt. Vårt experiment resulterar i lanseringen av en sex-spårig skiva, som just nu “mastras” i Tyskland.

Första resultatet av detta experiment kan ses på YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=x7sNjIDWsWg

Liselotte Herlitz

Kommunikation