Analytikerkommentar: Clean Motion - Industriella aktörer redo att köpa aktier till premievärdering.

Allt rullar på hos Clean Motion. Analyshuset Analyst Group, som följer utvecklingen i Clean Motion, anser att Bolagets senaste pressmeddelande om finansieringsplan är positivt och ett naturligt nästa steg i bolagets strategi. Investerare tycks undervärdera signalvärdet i att industriella aktörer intresserar sig för Bolagets indiska dotterbolag till en premievärdering som överstiger det nuvarande börsvärdet för hela bolaget.

Clean Motion AB (”Clean Motion” eller ”Bolaget”) avser att ta in 170 MSEK i expansionskapital enligt den finansieringsplan som kommunicerades 2017-09-01. Syftet med kapitalexpansionen är primärt att skala upp produktionskapaciteten till 10 000 fordon per år (nuvarande kapacitet cirka 400 fordon). Bolaget har genomfört produkttester i mindre skala med positiva resultat, och står därmed inför en kraftig industriell expansion, med väsentligt större produktionsvolymer.

”Clean Motion befinner sig i slutfasen av förhandlingar med flertalet industriella aktörer i Indien, vilka uppvisat intresse för bolagets verksamhet.”

Bolaget kommer genom en kombination av emissioner i moder- och dotterbolag inbringa 170 MSEK (givet fulltecknad emission). Baserat på vad bolaget kommunicerat via PM, förväntas ungefär 80 MSEK av expansionskapitalet tillfalla Clean Motion och resterande del det indiska dotterbolaget Zbee India. Emissionen i Zbee India väntas således tillföra 90 MSEK, samtidigt som ambitionen är att bibehålla ett ägande om minst 60 %. Clean Motion befinner sig i slutfasen av förhandlingar med flertalet industriella aktörer i Indien, vilka uppvisat intresse för bolagets verksamhet. Huvudscenariot för Zbee India bygger på̊ en riktad emission, där Clean Motion säljer ut högst 40 % av dotterbolaget för cirka 90 MSEK. Detta innebär att de industriella aktörer Bolaget förhandlar med värderar endast Zbee India till drygt 200 MSEK, vilket understiger Clean Motions nuvarande börsvärde om 143 MSEK. Bolaget uppger att de i ett första steg planerar en emission i moderbolaget. Bolaget har inte angett hur stor emission som planeras i närtid är, men har indikerat att de förväntar sig att göra denna till en premie. Mot bakgrund av värderingen på den indiska verksamheten verkar detta sannolikt. Det ligger även ett betydande signalvärde i att industriella aktörer förefaller vara på väg in i Bolaget, vilket ökar Clean Motions möjligheter att fullfölja sin expansion i Indien. Det bör betonas att emissionen inte än är fullföljd.

”…industriella aktörer Bolaget förhandlar med värderar endast Zbee India till drygt 200 MSEK, vilket understiger Clean Motions nuvarande börsvärde om 143 MSEK.”

Den planerade produktionsökningen tyder på att ledningen uppnått proof of concept gällande affärsmodellen. Målsättningen: att kunna producera 10 000 fordon per år, i kombination med att bolaget kommunicerat en stark efterfrågan, ingjuter förtroende för Clean Motions framtida försäljningspotential. Kraftiga investeringar i produktionskapacitet tolkas som positivt. Vidare har nuvarande storägare åtagit sig att bestå med bryggfinansiering fram till dess att kapitalexpansionen fullgjorts. Detta uttyds som att bolagets ledning bedömer sannolikheten för att säkra kapitalexpansionen som stor.

Analyst Group bedömer att det finns flertalet trender som driver en stark efterfrågan på bolagets produkter på den indiska marknaden. Landet utgör världens största marknad för trehjuliga fordon, med en försäljning om 531 000 enheter (2015) per år, motsvarande en nyregistreringstakt om cirka 1 450 fordon per dag. Dagens trehjuliga fordon drivs främst av förbränningsmotorer, vilka förorsakar stora luftföroreningar. Enligt WHO finns 13 av de 20 städer med sämst luftkvalitet i Indien, där cirka 60 % av den dåliga luftkvaliteten utgörs av luftföroreningar från trafiken. Vidare har Indiens premiärminister, Narendra Modi, etablerat projekt som ”100 smart Cities project” och FAME-projektet (Fast Adoption and Manufacturing of Electric Vehicles) för att förbättra luftkvalitén i städerna. Clean Motion är det enda bolaget i Indien som har en typgodkänd trehjuling driven av elektricitet. Detta ger bolaget ett first mover advantage på en stor adresserbar marknad, drivet av en gynnsam politisk förändringstrend mot elektriskt drivna fordon. En förutsättning för att lönsamt kunna penetrera denna marknad är således att produktionsvolymer kan skalas upp.

Därmed bedömer Analyst Group pressmeddelandet som positivt och ett naturligt nästa steg i bolagets strategi. Clean Motion har nu en konkurrenskraftig produkt på en intressant marknad där expansionskapitalet skulle möjliggöra en kraftigt utökad produktions- och försäljningsvolym.

--

Ansvarig analytiker: Gustav Furenmo (gustav.furenmo@analystgroup.se) och Staffan Bülow (staffan.bülow@analystgroup.se).

För mer information kontakta Analyst Group på info@analystgroup.se.

Läs hela Clean Motions pressmeddelande om finansieringsplan här.

Om Analyst Group: Ett av Sveriges mest snabbväxande analyshus med fokus på mindre börsbolag. Våra analytikers bevakar ett dussintal bolag på listorna AktieTorget, First North och Small Cap. Läs mer om oss på vår hemsida.

Vänligen se http://analystgroup.se/interna-regler-ansvarsbegransning/ för fullständig disclaimer.

AG har erhållit ersättning för denna publikation.

Analytiker äger inte aktier i bolaget.

Citat

Analyst Group