Möjlighet att investera i ett bioteknikbolag med flera parallella exit- och licensmöjligheter

Coegin Pharma AB (publ) är ett bioteknikföretag som vidareutvecklar och värdeförädlar en projektportfölj bestående av de separata portföljbolagen Follicum, Reccura Therapeutics och Avexxin Oncology. Detta skapar förutsättningar att driva projekt med lägre kostnader, ökat fokus och ger en mer effektiv Exit-process. Gemensamt för projekten är bl.a. att de ska ha en betydande kommersiell potential, ett klart definierat medicinskt behov och potential för en tidig Exit. Strategin är att skapa värde genom att utveckla lovande läkemedelskandidater, typiskt fram till kliniskt Proof of Concept och därefter åstadkomma Exit-avtal i form av partnerskap, försäljning eller särnotering av portföljbolaget.
  ​​​​​
Coegin Pharma stärker nu sin kassa genom en kombinerad företrädesemission om 15 MSEK och en riktad emission om 10 MSEK till det familjeägda investmentbolaget Alveco Invest. Merparten av kapitalet ska användas till att stödja portföljbolagens olika projekt samt affärsutveckling och finansieringsarbete. Givet en fulltecknad företrädesemission, i kombination med den riktade emissionen, ska Coegin Pharmas kapitalbehov vara täckt under hela 2023.

”Under 2022 har Coegin Pharma implementerat en ny strategi och affärsmodell vilken bl.a. resulterat i en lägre verksamhetsrisk, ett minskat kapitalbehov i moderbolaget och en mer strömlinjeformad process för att kunna ingå licensavtal eller genomföra en Exit. Den befintliga projektportföljen består av sju läkemedelsutvecklingsprojekt, varav fyra projekt är förberedda för fas IIa eller fas IIb. Det kan ställas i relation till den befintliga Pre Money-värderingen av Coegin Pharma om 76 MSEK i samband med den nu pågående kapitalanskaffningen, vilket, i förhållande till det kliniska läget för projekten, får anses vara en attraktiv värdering. Utöver att de tre portföljbolagen Follicum, Reccura Therapeutics och Avexxin Oncology har flera operativa milstolpar som kan nås under de kommande åren, vilka i sig kan vara värdedrivande, för Coegin Pharma en aktiv dialog med ett flertal potentiella globala och regionala samarbetspartners och köpare där slutmålet är att skapa värde genom en Exit i portföljbolagen. En Exit, eller ett licensavtal, tror vi skulle utgöra en stark trigger i aktien och med tanke på att Coegin Pharma har flera portföljbolag med långtgående projekt, ökar sannolikheten för att en eller flera affärer skulle kunna komma att genomföras under de kommande 12-18 månaderna”, säger ansvarig analytiker på Analyst Group.

Läs mer här