Möjlighet att investera i ett bolag med bred produktportfölj i en kraftigt växande marknad med ett välutvecklat globalt distributionsnät

Meltron utvecklar, producerar och säljer LED-ljuskällor och system, baserade på över 20 års forskning, som har genererat en stark patentfamilj inom optik, elektronik och linjära drivdon samt kunskap inom materialteknik och värmeledning. LED-teknikens design och effektivitet resulterar i kraftig energibesparing och minskat underhåll samt betydligt längre livslängd än alla andra ljuskällor, vilket Meltron erbjuder inom fyra olika kundsegment. Bolaget fokuserar med en bred produktserie på segment med särskilt höga krav avseende belysning i utmanande miljöer; infrastruktur, industri, logistik samt jordbruk, där Meltron idag för diskussioner och pilotprojekt med globala aktörer.

Bolaget har idag en spännande pipeline i en kraftigt växande marknad, med ett väl utvecklat globalt distributionsnät och vid full teckning av pågående emission om blir Meltron skuldfritt vilket skapar goda förutsättningar för att kapitalisera på bolagets väldiversifierade produktportfölj i den starkt växande LED-marknaden.

"Meltron befinner sig just nu i en spännande fas, där viktiga referenskunder, god pipeline och en nyligen kommunicerad genombrottsorder i UK förväntas lägga grunden för fortsatt tillväxt framgent. Med en stark och unik portfölj av avancerade produkter för speciella tillämpningar estimeras totala intäkter till ca 61,8 MSEK år 2022/23 och 80,8 MSEK år 2023/24. Baserat på gjorda prognoser och en styckesvärdering (SOTP) motiveras ett potentiellt värde per aktie om 0,4 kr i ett Base scenario.", säger ansvarig analytiker på Analyst Group.

Meltron fokuserar idag framförallt på fyra kundsegment som utmärker sig genom höga krav avseende belysning i utmanande miljöer; infrastruktur, industri, logistik samt jordbruk. Vad som utmärker bolagets produktserie är att den sänker driftkostnader kopplat till lägre energiförbrukning samtidigt som den ger en säkrare lokal miljö. Meltrons ljuskällor kan optimeras dels med avancerade beräkningsverktyg, dels med hjälp av avancerad optisk diffraktionsteknik som fördelar ljuset över upplysta ytor för en jämnare fördelning och eliminerar så kallade “blind spots”. Meltron för idag dialoger och pilotprojekt med globala världsspelare vilka kan agera starka triggers framgent.

Läs mer om Meltron och emissionen
Läs aktieanalys
Se intervju med VD