Möjlighet att investera i ett bolag med hög teknikhöjd som adresserar en marknad i stark tillväxt

Terranet är ett svenskt företag verksamma inom fordonskommunikation. Terranet har utvecklat en innovativ mjukvara för radiobaserade sensorer och GPS-lösningar som i korta ord kan beskrivas som en algoritm för avancerat förarstöd. Teknikplattformen kännetecknas av hög centermeterprecision, låg fördröjning och hög bandbredd. Terranet har som ambition att under de närmaste åren även intensifiera utvecklingen kring Connectivity mellan fordon och fotgängare, vilket är ett affärsområde som kommer drivas av bl.a. självkörande bilar och den växande 5G-marknaden. Dessutom ser Terranet en stor potential när det kommer till att vidareanvända all värdefull data som Bolaget samlar in, bl.a. genom att fokusera på att utveckla mer proaktiva lösningar för fordonssäkerhet.

Marknaden för avancerade förarstöd och självkörande bilar estimeras växa med 25 % per år under de kommande 10-15 åren. Ungefär 50 % av alla sålda bilar år 2030 förväntas vara självkörande och idag pågår det stora investeringar för att ta fram nästa generations bilar. Marknadstillväxten drivs i mångt och mycket av ökad personsäkerhet samt miljömässigt och ekonomiskt intresse att minska bränsleförbrukningen. Terranet gynnas också av utbyggandet av 5G-nätet, vilket ytterligare stärker Bolagets produkterbjudande.

Terranets VD Pär-Olof Johanesson ger i en intervju med Analyst Group tre anledningar till att investera:

1. Vi har en framtida teknologi på en växande marknad, en marknad som vi vet kommer växa exponentiellt de kommande 5 åren. Det sker mycket aktivitet på marknaden, se bara på t.ex. Amerikanska Nutonomy som såldes för 450 miljoner dollar för ca 1,5 år sedan.
2. Vi har en beprövad teknik, en ledning och personal som har erfarenhet av att arbeta nära kunden och förstår dels teknikhöjden och dels systemintegrationen som är en mycket viktig del i processen, något som man ofta glömmer bort.
3. Vi har arbetat intensivt med att ändra riktningen på bolaget mot att skapa en mer strömlinjeformad organisation. Med anledning av det så har vi kortsiktigt tagit på oss en del investeringar och kostnader som är av engångskaraktär. Med det bakom oss kan vi nu se en spännande framtid genom att dels fokusera på kärnverksamheten och fortsätta sluta strategiska partnerskap.

Idag finns strategiska avtal tecknade med t.ex. Verizon och samarbeten med Waysure och Qubercomm, medan andra förväntas presenteras under H1-19. Igår (2019-03-21) kommunicerade dessutom Terranet att de fått ett första kundavrop på ca 0,25 MSEK inom ramen för ett nytt samarbetsavtal med en tier-1 leverantör inom tunga fordon. Kunden är en ”[…] svensk och global verkstadskoncern och marknadsledare inom sitt segment”.

Terranet genomför nu en konvertibel emission om högst ca 10 MSEK, där emissionslikviden främst avses användas för Bolagets operationella kostnader för att besvara nämnda kundförfrågningar och för leverans av framtida projekt.

En konvertibel innebär att innehavaren har lånat ut pengar till Bolaget och i utbyte erhållit konvertibler. Konvertiblerna löper med 10 procent årlig ränta och ger innehavaren en rätt, men ingen skyldighet, att konvertera det inlånade beloppet till B-aktier i Bolaget. Läs mer om villkoren här.

Kort om erbjudandet
Teckningsperiod: 27 februari 2019 – 27 mars 2019.
Börsvärde: Ca 115 MSEK (2019-03-22).
Teckningskurs: 0,41 SEK per konvertibel.

Villkor för emissionen: Konvertibler kan konverteras till nya B aktier i Bolaget två gånger årligen under perioderna 15 juni till och med den 30 juni respektive 15 december till och med den 31 december genom att konvertibelinnehavare påkallar konvertering av hela eller del av sin konvertibla fordran till en konverteringskurs som motsvarar 75 procent av det genomsnittliga marknadspriset på Bolagets B-aktie vid Nasdaq First North Premier per den bankdagen som infaller innan respektive konverteringsperiod, dock lägst 5 kronor per aktie.

Läs mer om emissionen här
Läs intervju med VD här
Teckna online här