Möjlighet att investera i ett FoodTech-bolag som med globala distributionskanaler och Proof of Concept identifierat en ny marknad

EatGood är ett FoodTech-bolag som genom sitt Lightfry Cooking System möjliggör hälsosammare snabbmat med fördelar för slutkonsumenten, restauranger och samhället i stort. Bolagets varmluftsteknik, Air Fry Technology, skapar en möjlighet att ersätta dagens oljefritöser utan att ge avkall på smak, utseende och konsistens. Försäljningen riktar sig framförallt mot kommersiella kök, restauranger, dels andra professionella kök, men även i miljöer som exempelvis skolor, försvaret, sjukhus och marina installationer. Vilka är stora marknader där hälsosammare mat värderas högt, samtidigt som det finns höga krav på säkerhet. Utöver möjligheten att kunna erbjuda ett hälsosammare alternativ till friterad mat, innefattande oljor som är ohälsosamma för både kroppen och naturen, erbjuder EatGood en rad fördelar för kunderna då man slipper dyra installationer av extra ventilation och brandsläckningssystem, utöver kostnaden för hantering och inköp av frityrolja. Hälsosammare, säkrare och bättre mat ihop med eliminerade transporter samt framtagning av olja ger både ekonomiska och miljömässiga vinster för samhället.

EatGood befinner sig nu i en expansionsfas
med god chans att rida på den globala hållbarhetstrenden, med redan etablerade distributionssamarbeten i länder över hela världen, och en skalbar affärsmodell där varje nytt samarbete ökar den adresserbara marknaden. På konsumentmarknaden har försäljningen av air fryers ökat kraftigt men EatGood ser trots detta låg konkurrens på marknaden för professionella kök, speciellt på bolagets huvudmarknad USA, där behovet av hälsosamma snabbmatsalternativ är stort.

Analyst Group ger tre anledningar till att investera

1. Varmluftsugnen Lightfry kan installeras i så gott som alla lokaler eftersom den kan kopplas till det centrala ventilationssystemet, till skillnad från traditionella oljefritöser. Det öppnar upp en ny marknad för friterad mat där exempelvis kvartersbutiker och marinmarknaden räknas in.

2. EatGoods produkter ligger i linje med både hållbarhetstrender och hälsotrenden. Lightfry minskar restaurangernas användning och transport av oljor samtidigt som elförbrukningen minskas med upp till 50 %. Därutöver erbjuds slutkonsumenterna ett hälsosammare alternativ av friterad mat utan att ge avkall på smak, konsistens och utseende.

3. En skalbar affärsmodell med lokalt starka distributionspartners gör att EatGood kan sälja sina produkter över hela världen. Exempelvis bearbetas huvudmarknaden USA av en samarbetspartner med säljkontor över hela landet, samt en heltidsanställd chef och säljare som bara fokuserar på EatGoods produkter.

Läs mer om EatGood och emissionen här