Möjlighet att investera i ett lönsamt ytdesinfektionsbolag som tacklar Corona-krisen

LifeClean International grundades år 2012 i samband med ett forskningssamarbete mellan bolagets grundare och forskare från Örebro universitetssjukhus, där en patenterad ytdesinfektionsprodukt tagits fram som är spor-, svamp-, biofilm-, bakterie- och virusdödande. LifeCleans framtidsvision är att bli en ledande aktör inom utveckling och tillverkning av miljövänliga high-level desinfektionsprodukter som effektivt eliminerar mikroorganismer och förbättrar människors och djurs hälsa globalt. Idag har bolaget redan lyckats knyta till sig flera stora och betydande kunder, framförallt i Sverige, där LifeClean levererar till Sveriges Kommuner och Landsting, Polisen, Sjöräddningen, SJ med flera. Bolaget utvärderar även möjligheten att kunna erbjuda sin patenterade kemi i olika applikationsformer, så som vätskeform, wipes och sårvård vilket därmed skulle innebära ytterligare intäktsben.

LifeClean är i en tillväxtfas som syftar till expansion de kommande åren, bolagets årsbudget för 2020 infriades redan efter fyra månader och för årets första halvår steg omsättningen till totalt 25 MSEK (1), motsvarande en tillväxt om hela 2 400 %, med en vinst på sista raden om ca 6 MSEK (-6). Den kraftiga tillväxten beror primärt på en ökad orderingång till följd av Corona-pandemin. Rådande situation i världen har väsentligt ökat den globala efterfrågan på effektiva desinfektionsprodukter och LifeClean har upplevt en stor internationell efterfrågan på sin produkt, vilket tydligt framgår i bolagets försäljningssiffror för H1-20. Nuvarande trend, vars efterfrågan LifeClean tydligt bemöter, kan ses som ett bevis på att bolagets desinfektionsprodukter, som bedöms effektiva mot bland annat coronavirus, ligger helt rätt i tiden.

I samband med noteringen på First North avser LifeClean ta in 40 MSEK
via en 76 % garanterad noteringsemission, med teckningsperiod t.o.m. 16 september, där majoriteten av kapitalet ska investeras för fortsatt global expansion där bland annat marknader som Storbritannien och USA är i fokus.

"LifeClean har på alla sätt och vis fått en rivstart på året och siktar nu in sig på First North med en stark medvind i seglet. Underleverantörer, produktion och prisstruktur är redan säkrade för att kunna möta höstens efterfrågan, vilken rimligen bör vara fortsatt hög och därmed lägger grunden för fortsatt försäljningstillväxt. Ett bolag med sådan god finansiell utveckling, som dessutom visar lönsamhet på sista raden, får ändå sägas tillhöra något av en ovanlighet för en IPO på First North. LifeClean ligger helt rätt i tiden och bör ha alla förutsättningar för att kunna kliva vidare mot högre nivåer under kommande kvartal, tills år 2021 estimerar vi att omsättningen har stigit till ca 71 MSEK, och med tillämpad målmultipel härleds ett värde per aktie om 14 kr i ett Base scenario på 2021 års prognos.”, säger ansvarig analytiker på Analyst Group.

Läs mer om LifeClean här
Se intervju med VD här